Epifaniczny tom 2 – rozdział 2 – str. 65
Świat Ducha
ja” (Jana 14:28), dotyczące Jego przedludzkiego, ludzkiego i poludzkiego stanu, dowodzi, że w czasie pobytu na ziemi był niższy od Ojca.
Także po zmartwychwstaniu i uwielbieniu pozostaje On niższy od Ojca. Potwierdzają to te wersety, które dowodzą, że Bóg wzbudził Go z martwych i uwielbił Go (Ps.110:1; Iz.49:6; Jana 5:26,27; 14:20; 17:5; Dz.2:33,36; 13:37,38; Rzym.1:4; Efez.1:20-22; Filip.2:9-11; Żyd.1:2-5; 5:5,6; 1 Piotra 1:21; 2Piotra 1:17). Potwierdzają to miejsca, które mówią o Ojcu jako udzielającym Mu Jego władz urzędowych (Mat.28:18; Jana 5:27; 1 Kor.1:30; Mich.5:4; Kol.1:15); jako Jego Bogu (Jana 20:17; Efez. 1:17; Obj.3:12); jako Jego Właścicielu i Głowie w znaczeniu, że Chrystus jest Właścicielem i Głową Kościoła (1Kor.3:23; 11:3); o Chrystusie jako obrazie Boga (2 Kor.4:4; Kol.1:15; Żyd.1:3). Jest wyraźnie powiedziane, że Pan Jezus na zawsze podlega Bogu jako Najwyższemu (1 Kor. 15:28). W urzędzie Kapłana wstawiającego się przed Bogiem (Żyd.7:25), Proroka otrzymującego prawdę od Boga (Dz.Ap. 3:23; 5Moj. 18:18,19), Króla panującego jako Przedstawiciel Boga (Ps.2:6), Orędownika proszącego przed Bogiem jako Sędzią za Swoimi klientami (1Jana 1:1,2) oraz Pośrednika reprezentującego Boga przed ludźmi (1 Tym.2:6) – od chwili opuszczenia świata oficjalnie występuje lub będzie występował On jako niższy od Boga. Wszystkie te rozważania dowodzą, że jako przedludzki, ludzki i poludzki Syn Boży jest On niższy od Ojca. Tak więc w relacji do wieczności Boga nie jest On odwieczny; Jego natura do zmartwychwstania była niższa od Boskiej i zawsze był i będzie On niższy od Ojca w przymiotach istoty i charakteru, w słowie i w dziele. W ten sposób z negatywnego punku widzenia wykazaliśmy, jaką nie jest Jego relacja wobec Ojca. Nie jest On odwieczny, współistotny ani równy Ojcu.
W poprzednich częściach tego rozdziału dowiedliśmy, że nasz Pan w Swym przedludzkim stanie był pierwszym ze