Epifaniczny tom 2 – rozdział 2 – str. 81

Świat Ducha

cytować żadnych wersetów; przytoczymy jednak kilka, by udowodnić, że to hebrajskie i greckie słowo oznacza czasami posłańców ludzkich. Posłańcy Jakuba do Ezawa w 1 Moj. 32:3,6 nazwani są malochim. Różni posłańcy Mojżesza i Baalaka nazwani są malochim w 4 Moj. 20:14; 21:21; 22:5; 24:12. Podobnie posłańcy, których Jozue wysłał do Jerycho itd. nazwani są malochim u Joz.6:17,25; 7:22. Posłańcy Gedeona nazwani są malochim w Sędz. 6:35; 7:24, podobnie jak posłańcy Jeftego i Izraela w Sędz. 11:12-14,17,19. Cytaty te wystarczą, by wykazać, że hebrajskie słowo dotyczące aniołów oznacza posłańców i stosuje się zarówno do istot ludzkich, jak i duchowych. Podamy kilka przykładów greckiego słowa aggelos użytego wobec ludzkich posłańców. Jan Chrzciciel jest na­zwany aggelos u Mat. 11:10; Mar. 1:2; Łuk. 7:27. Podobnie dwaj uczniowie, których wysłał z misją do Jezusa (Łuk. 7:24), oraz szpiedzy wysłani do Rahab (Jak. 2:25), podczas gdy w przypadku Pawła posłań­cem szatana, aggelos szatana, nazwany jest jego cierń w ciele – rzecz nieożywiona, a w Przyp. 16:14 posłańcem – malochim – śmierci nazwany jest gniew króla, rzecz nieożywiona.

      Hebrajskie słowo maloch – anioł – często jest stosowane do przedludzkiego Logosa, ponieważ był On posłańcem, i to Głównym Posłańcem (Dan. 10:13; Judy 9; 1Tes. 4:16) Boga. I tak, jest On nazywany Aniołem Bożym (2Moj. 14:19; Sędz. 13:6-11). Podobnie jest On niekiedy nazywany także Aniołem (1Moj. 48:16) oraz Aniołem Oblicza Jego (Iz. 63:9). Jako Anioł jest On bardzo często nazywany Aniołem Pańskim (1Moj. 16:7-11; 22:11,15; 4Moj. 22:23-35; Sędz. 6:11-22; 13:3-21; 2Sam. 24:16; 1Król. 17:7; 2Król. 1:3,15; Ps. 34:8; Zach. 1:11, 12; 3:5). Nazwa ta jest stosowana do Niego nie jako określenie równości z innymi stworzonymi istotami duchowymi, ponieważ był On i zawsze jest wyższy od nich, lecz jedynie w celu określenia Go jako głównego Posłańca Boga. Powinniśmy zatem pamiętać, iż nazwa ta przyznawana jest

poprzednia stronanastępna strona