Epifaniczny tom 2 – rozdział 13 – str. 516

Oz. 4:12; Joel 2:28; Habak 1:11; Zach. 12:1, 10; Mal. 2:15 [dwa razy], 16; Mat. 4:1; 5:3; Mar. 8:12; Łuk. 1:17, 47, 80; 2:40; 4:14; 9:55; Jana 4:24 [drugie wystąpienie]; 11:33; 13:21; 14:17; Dz. 2:4; 6:10; 20:28; Rzym. 1:4, 9; 8:9 [drugie i trzecie użycie], 14, 15 [dwa razy], 16 [drugie użycie]; 11:8; 12:11; 1 Kor. 2:10-14 [osiem razy]; 3:16; 4:21; 5:3, 4; 6:17, 19, 20; 7:34, 40; 12:3 [dwa razy], 1kor12:4, 7-11 [siedem razy], 13 [dwa razy]; 14:14-16 [trzy razy]; 2 Kor. 2:13; 4:13; 7:1, 13; 11:4; 12:18; 13:14; Gal. 4:16; Efez. 1:13, 17; 3:16; 4:23, 30; 6:18; Filip 1:19, 27; 3:3; Kol. 2:5; 1 Tes. 5:19, 23; 1 Tym. 3:16; 2 Tym. 1:7; 4:22; Filip. 25; Żyd. 6:4; 9:14; 10:15; Jak. 4:5; 1 Ptr. 3:4; 4:14; 1 Jana 3:24; Judy 20; Obj. 1:10; 4:2; 17:3. Dziewiąte znaczenie – usposobienie – jest jednym z najczęściej występujących ze wszystkich dwunastu biblijnych znaczeń słów ruach i pneuma.

      Ponieważ nowe stworzenie – to, co jest spładzane w Kościele i czego świat nie posiadał w żadnym znaczeniu – jest niewidzialną siłą i ponieważ jest ściśle związane z poprzednim znaczeniem usposobienia, które jest używane w odniesieniu do ducha Boga, Chrystusa i dobrych aniołów, słowa ruach i pneuma są używane w znaczeniu (10) nowego stworzenia, często połączonego w tym znaczeniu ze słowem święty. Ponieważ Jezus był pierwszym, który otrzymał je w tym znaczeniu, i ponieważ przed dniem Zielonych Świąt nie zostało ono udzielone żadnemu z upadłych potomków Adama (Jana 7:39; Dz. 2:1-4) – to znaczenie tego słowa występuje w Starym Testamencie tylko w tych wersetach, które proroczo mówią o nim jako udziale Chrystusa i Kościoła. Następujące odniesienia dowodzą, że ruach i pneuma oznaczają nowe stworzenie: Iz. 26:9; 42:1; Joel 2:29; Mat. 3:11, 16; 10:20; 26:41; Mar. 1:8, 9; Łuk. 11:13; Jana 1:33 [dwa razy]; Dz. 1: 8; 2:33, 38; 5:32; 10:38, 44, 45, 47; 15:8; 19:2 [dwa razy],19: 6; Rzym. 5:5; 8:1, 2, 4, 5, 6, 9 [pierwsze i drugie użycie], 10, 11 [dwa razy], 16, 23, 26 [dwa razy], 27;