Epifaniczny tom 2 – rozdział 13 – str. 528

Szósty dzień – człowiek (c.d.)

rozwinięcie biblijnego poglądu na temat istoty duszy. Tak więc omówimy tutaj kwestię tego, czym jest dusza, szczególnie w odniesieniu do duszy ludzkiej. Nie znamy lepszej definicji duszy od następującej: dusza to istota odczuwająca, posiadająca inteligencję, uczucia i wolę. Uważamy, że definicja ta odpowiada każdemu odpowiednio przetłumaczonemu użyciu słowa dusza, jakie występuje w Biblii. Ci, którzy wierzą, że dusza jest istotą duchową, przyjmują i stosują tę definicję, która jest standardową słownikową definicją tego terminu, lecz zapominają o niej w odniesieniu do innych ziemskich istot odczuwających poza człowiekiem. Jeśli jednak definicja ma być właściwa, musi obejmować ona wszystko, co się w niej mieści i wykluczać wszystko, co się w niej nie mieści. Odrzucamy definicję duszy jako istoty duchowej, ponieważ wyklucza ona wiele rzeczy, które Biblia nazywa duszami. Definicję duszy jako istoty odczuwającej, tzn. istoty obdarzonej rozumem, uczuciami i wolą, uznajemy za prawidłową dlatego, że obejmuje ona każde poprawnie przetłumaczone użycie słowa dusza, jakie występuje w Biblii.

      A zatem dusza to istota odczuwająca. Jako taka może ona być istotą duchową, jak Bóg (Żyd. 10:38), ludzką jak Adam (1Moj. 2:7) lub zwierzęcą, jak krowy, owce, osły (4 Moj. 31:28). Dlaczego wszystkie one są duszami? Ponieważ są istotami odczuwającymi, posiadającymi rozum, uczucia i wolę. Nie posiadają one oczywiście inteligencji, uczuć i woli w równym stopniu. Różnica ta nie sprawia jednak, że którekolwiek z nich przestaje być duszą. Gdyby bowiem ktoś powiedział, że niższe zwierzęta nie są duszami, ponieważ np. mają mniej rozumu niż człowiek, moglibyśmy odpowiedzieć, że różnica między inteligencją człowieka a ich jest zdecydowanie mniejsza niż różnica między inteligencją Boga i człowieka, a mimo to Bóg i człowiek są duszami. By niższe zwierzęta były duszami, wystarczy aby między innymi posiadały wystarczająco inteligencji do swego poziomu istnienia. Ponieważ niewątpliwie

poprzednia stronanastępna strona