Epifaniczny tom 2 – rozdział 12 – str. 479
Szósty dzień – człowiek
Dotyczy to myśli, słów i czynów jego własnych oraz innych, które stawały się przedmiotem jego poznania. Wreszcie, w swoich władzach umysłowych posiadał doskonałe pod względem ilości i jakości zdolności rozumowania, tzn. potrafił doskonale rozumować zarówno dedukcyjnie, jak i indukcyjnie, na podstawie danych wyciągać doskonałe wnioski, a z poszczególnych przypadków wyprowadzać doskonałe uogólnienia. Co więcej, między tymi trzema rodzajami władz intelektualnych – percepcyjnych, odtwórczych i refleksyjnych – panowała doskonale uporządkowana równowaga pod względem jakości i ilości tych władz. Czyniło go to obrazem Boga pod względem intelektu.
Pierwotny człowiek, stworzony na obraz Boga, był doskonały pod względem władz artystycznych, które są częściowo władzami intelektualnymi, a częściowo moralnymi. I tak, został obdarzony doskonałymi władzami wyobraźni, umożliwiającymi mu doskonałe tworzenie i konstruowanie dzieł fizycznych, umysłowych, moralnych i religijnych. Oprócz tego został doskonale stworzony w taki sposób, by mógł cieszyć się, uczestniczyć i tworzyć muzykę – zarówno wokalną, jak i instrumentalną. Został doskonale wyposażony w poczucie humoru i wesołości, zarówno po to, by cieszyć się z nich u innych, jak i tworzyć je samemu. Został doskonale wyposażony w zdolność miłowania, oceny i tworzenia rzeczy pięknych i wzniosłych, co połączone z jego wyobraźnią, pozwoliło mu stawać się doskonałym poetą, malarzem, rzeźbiarzem, kompozytorem muzyki i architektem. Obdarzenie go wdziękiem dało mu zdolność doskonałego zadowalania, cieszenia i zabawiania innych. No i wreszcie, w swych darach artystycznych posiadał zdolność doskonałego oratorstwa i aktorstwa. Każda z tych artystycznych zdolności nie tylko była doskonała pod względem jakości i ilości, lecz każda jako taka była dostosowana do innych w taki sposób, by tworzyć równowagę w artystycznym wymiarze obrazu Boga w nim.
Adam jako obraz Boga był także doskonały w swych władzach moralnych pod względem jakości i ilości.