Epifaniczny tom 2 – rozdział 12 – str. 480

Szósty dzień – człowiek

Posiadał dwie grupy takich władz – samolubne i społeczne: te pierwsze pozwalały mu zachować właściwą postawę i aktywność wobec samego siebie, te drugie właściwą postawę i aktywność wobec innych, jego bliźnich. W ten sposób był w stanie utrzymywać właściwą postawę i aktywność pod względem właściwego szacunku dla samego siebie, szacunku innych wobec niego, pod względem wygody i odpoczynku, życia, egzystencji, zdrowia, bezpieczeństwa, samoobrony, agresywności, ukrywania niekorzystnych rzeczy, zdobywania i posiadania własności, pożywienia, napojów itp. Wszystkie te zdolności były w nim doskonałe jakościowo i ilościowo, umożliwiając mu właściwe i doskonałe używanie miłości do samego siebie – samolubstwa naturalnego w przeciwieństwie do grzesznego. Te samolubne władze moralne istniały w Adamie w doskonałej wzajemnej równowadze. Przez używanie tych samolubnych władz Adam posiadał zdolność rozwinięcia właściwego szacunku dla samego siebie, zadowolenia z siebie, pewności siebie, aprobatywności, pokoju, samozachowania, wojowniczości, skrytości, ostrożności, przezorności, destruktywności i odżywiania się, z których wszystkie są niższymi pierwszorzędnymi łaskami i jako takie stanowią elementy obrazu Boga. Obejmują one jego władze moralne w odniesieniu do niego samego. Lecz władze moralne dotyczą także innych, bliźnich. Jako część Boskiego obrazu w Adamie także i one w każdym przypadku były doskonałe pod względem jakości i ilości. Był on doskonale dostosowany do przeciwnej płci pod względem jakości i ilości swej uczuciowości. Posiadał także doskonałą zdolność do bycia idealnym mężem i ojcem. Ale to nie wszystko: posiadał także zdolność bycia doskonałym przyjacielem oraz miłośnikiem domu i kraju. Doskonale przystosowywały go one do cieszenia się jego społecznymi przywilejami oraz do wypełniania jego społecznych obowiązków w rodzinie, społeczności i państwie. Przez używanie tych społecznych władz moralnych mógł rozwinąć łaski społeczne, także należące do niższych pierwszorzędnych: miłość do płci przeciwnej,

poprzednia stronanastępna strona