Epifaniczny tom 3 – rozdział 6 – str. 373
Późniejsze niezależne działania Elizeusza
Achazjasza. Trzymanie przez Jehu w tajemnicy przed Jezreel swych królewskich celów (2 Król. 9:15) jest typem skrytości antytypicznego Jehu co do jego intencji wobec państwa, kościoła i kapitału w ich wzajemnym współdziałaniu w Europie i Ameryce. Jego szybka jazda na rydwanie (oraz jego zwolenników razem z nim) w kierunku Jezreel (w. 16) jest typem szybkich kroków, jakie konserwatywny świat pracy podjął i podejmuje w kierunku armagedonu, wymierzonych przeciwko unii i współpracy państwa z kościołem, przy harmonijnie współdziałającym z nimi kapitałem. Przebywanie tam Jehorama i Achazjasza reprezentuje sprzymierzoną Europę i autokratyczną Amerykę w unii, we współpracy z kościołem. Przybycie tam Achazjasza w celu odwiedzenia Jehorama jest typem autokratycznej Ameryki, współdziałającej z Rzymem i współczującej sprzymierzonej Europie z powodu zła, jakiego doznała ona od Sowietów. Strażnik w Jezreel (w. 17) jest typem obserwatorów w chrześcijaństwie co do kierunku rozwoju bieżących wydarzeń związanych ze światowymi ruchami, takich jak redaktorzy, polityczni ekonomiści, socjologowie, sekciarscy wodzowie, mężowie stanu, kapitaliści itp. Stanie przez niego na wieży jest typem ich stanowiska obserwacyjnego do śledzenia kierunku rozwoju światowych wydarzeń. Zauważenie przez niego pocztu Jehu jadącego doliną Jezreel jest typem dostrzegania przez nich groźnego aspektu związanego z konserwatywnym światem pracy, zbliżającym się do kościoła, państwa i kapitału w ich współdziałaniu. Doniesienie przez niego o swych obserwacjach Jehoramowi jest typem doniesienia o ruchu związkowym jako rosnącym zagrożeniu dla ustanowionego porządku w Europie.
(38) Polecenie Jehorama, by posłać jeźdźca na spotkanie Jehu (w. 17) jest typem polecenia przez sprzymierzoną Europę, by doktrynerzy wojsk lądowych i marynarki wojennej, jadący na swych teoriach z dziedziny wojskowości lądowej i morskiej, wyszli na spotkanie groźnego konserwatywnego świata pracy w celu dowiedzenia się, czy pragnie on pomyślności (hebrajskie