Epifaniczny tom 3 – rozdział 5 – str. 301

Wcześniejsze niezależne działania Elizeusza

sytuacji itp. Zamknięcie przez niego drzwi przed Gehazim i Szunamitką reprezentuje, że antytypiczny Elizeusz wyłączył J.F.R. oraz popierających zwolenników Towarzystwa od współpracy ze sobą w wskrzeszaniu martwego ruchu publicznego świadectwa. W typie i antytypie miał pracować nad tą sprawą sam z Bogiem. Wyrażenie „zaczął modlić się do Pana” (w. 33) jest typem modlitwy i gorącego pragnienia antytypicznego Elizeusza ożywienia ruchu publicznego świadectwa. To silne pragnienie podkreślone jest w użytej tutaj hebrajskiej formie czasownika, lecz nie jest widoczne w przekładzie A.V.

      (51) Położenie się Elizeusza na dziecku (w. 34) miało na celu przekazanie dziecku własnego ciepła, co jest typem prób antytypicznego Elizeusza przekazania jego ducha ruchowi publicznego świadectwa w czasie jego wskrzeszania. Przyłożenie przez niego ust do ust dziecka przedstawia antytypicznego Elizeusza usiłującego przekazać swe wypowiedzi jako rzecznika Boga ruchowi publicznego świadectwa w czasie jego wskrzeszania. Przyłożenie jego oczu do oczu dziecka jest typem wysiłków antytypicznego Elizeusza udzielenia jego postrzegania spraw ruchowi publicznego świadectwa w czasie jego wskrzeszania. Położenie jego dłoni na dłoniach dziecka jest natomiast typem dążenia antytypicznego Elizeusza do przekazania jego rodzaju służby ruchowi publicznego świadectwa w czasie jego wskrzeszania. W symbolach biblijnych usta reprezentują bowiem wypowiedzi i urząd rzecznika; oczy – postrzeganie, wiedzę, zrozumienie; a ręce – służbę. Rozciągnięcie się Elizeusza na dziecku przedstawia, że antytypiczny Elizeusz bez reszty zaangażował się w zadanie wskrzeszenia martwego ruchu publicznego świadectwa Towarzystwa. Rozgrzanie się ciała dziecka w wyniku takiego potraktowania (w. 34) jest typem stopniowego rozgrzewania ruchu publicznego świadectwa, co nastąpiło przez wzbudzenie zainteresowania antytypicznego Elizeusza działalnością publicznego świadectwa. Dr Young prawidłowo tłumaczy pierwszą część wersetu 35 jak następuje: „I odwraca się i chodzi po domu, tam i z powrotem”. Wydaje się to być typem mniej prywatnego zajmowania się tą sytuacją

poprzednia stronanastępna strona