Epifaniczny tom 3 – rozdział 4 – str. 200

Eliasz i Jehoram

Na podstawie tych faktów zauważamy, że w przeciwieństwie do zwyczajów chrześcijan Hebrajczycy niekiedy dawali dwojgu dzieciom w rodzinie to samo imię. Jak można również zauważyć, werset 2 nazywa Jehoszafata królem Izraela, podczas gdy był on królem Judy, a w czasie panowania Jehoszafata w Judzie tron Izraela zajmowali Achab, Achazjasz i Jehoram. Jak zatem może on być nazwany królem Izraela? Odpowiadamy, że w znaczeniu przystosowanym, ponieważ w czasie swych sojuszy z Achabem i Jehoramem miał on w Izraelu większą władzę niż wyżej wymienieni królowie Izraela. A dlaczego ten szczególny tytuł jest mu nadany w tym wersecie? Jesteśmy zdania, że stało się tak po to, by wskazać na antytyp: że w aspekcie Ameryki Jehoszafata miał nadejść taki czas, w którym Ameryka miała mieć w Europie większy wpływ niż same rządy europejskie. Rozpoczęło się to tuż przed przystąpieniem Ameryki do wojny światowej i trwało aż do rozejmu. By pozyskać Amerykę do wojny po swojej stronie, sprzymierzeni zrobiliby niemal wszystko, co ona chciała. A gdy Ameryka przystąpiła do wojny, jej słowo miało większe znaczenie dla sprzymierzonych i państw centralnych niż słowo wszystkich pozostałych. To właśnie ten fakt uczynił aspekt Ameryki Jehoszafata symbolicznym królem – potężnym władcą – w Europie, co jest antytypem nazwania Jehoszafata królem Izraela.

      (8) Kogo reprezentuje sześciu braci Jehorama (w. 2)? Odpowiadamy: sześć językowych grup europejskich sojuszników. W Europie jest tylko dziesięć grup językowych: grecka, turecka, słowiańska, węgierska, skandynawska, angielska, hiszpańska, francuska, niemiecka i włoska. O tych dziesięciu grupach językowych proroczo mówi się jako o dziesięciu symbolicznych mężach w Zach. 8:23:„Dziesięciu mężów ze wszystkich języków narodów [europejskich] odważy się i uchwyci się rąb­ka szaty jednego Żyda, mówiąc …”. Rozumiemy, że proroctwo to zaczęło się wypełniać, gdy na berlińskim Kongresie Narodów w roku 1878 wszystkie narody europejskie zaakceptowały politykę i prawa odnośnie Palestyny, wysuwane przez

poprzednia stronanastępna strona