Epifaniczny tom 3 – rozdział 4 – str. 223

Eliasz i Jehoram

do niego protest przez proroka Eliasza, o którego działaniach po zabraniu go przez trąbę powietrzną Pismo Święte nie mówi nic aż do wersetów 12-15, gdzie opisuje wysłanie przez niego pisma do Jehorama, które wyszczególniało główne formy zła Jehorama i zapowiadało dla niego sąd Boży z powodu tego zła. W poprzednim rozdziale omówiliśmy niektóre chronologiczne zarysy związane z tym listem, które między innymi dowodzą, że został on napisany i wysłany przez Eliasza i które warto przypomnieć sobie na tym etapie tego rozdziału. Nie powtarzając tutaj tych szczegółów, przejdziemy teraz do opisania „pisma” w typie i antytypie.

      (32) Fakt, że list ten został napisany i wysłany przez Eliasza jakiś czas po rozdzieleniu Eliasza i Elizeusza, a także po śmierci Jehoszafata, lecz przed śmiercią Jehorama dowodzi, że w antytypie miał on być napisany i wysłany po rozdzieleniu antytypicznego Eliasza i Elizeusza i po zakończeniu wojny światowej, lecz przed światową rewolucją, ponieważ rewolucja ta nastanie dopiero po śmierci antytypicznego Jehorama, przy czym Achazjasz jest typem etapu dominującej polityki Ameryki z czasu wielkiej rewolucji. Pojawienia się antytypicznego Listu należy się zatem spodziewać w jakimś czasie pomiędzy wojną a rewolucją – w okresie, w którym obecnie żyjemy. Co więcej, ponieważ Bóg nie podaje już zrozumienia przyszłych rzeczy przez natchnienie, ich zrozumienie może obecnie stać się faktem tylko na podstawie udzielonego przez Boga zrozumienia biblijnych proroczych i typicznych wersetów, traktujących o przyszłych wydarzeniach. Zanim w antytypie mogło zatem powstać „pismo od proroka Eliasza”, najpierw w antytypie musiało wystąpić zrozumienie każdego szczegółu z 2 Kron. 21:1-11. Tak jak typiczne „pismo” zakłada bowiem, że wystąpiły

poprzednia stronanastępna strona