Epifaniczny tom 3 – rozdział 4 – str. 237
Eliasz i Jehoram
od siebie, a w rezultacie w atmosferze narodowej rywalizacji, zazdrości, żalów, nienawiści, podejrzeń, imperializmu itd. itp. i że warunki powstałe w wyniku wojny światowej położyły kres oddzielnemu i niezależnemu działaniu europejskich narodów w międzynarodowych sprawach Europy – że antytypiczny Achazjasz także już nie żyje (2Król. 1:1-18)?
Czy wiesz, że Jehoram, syn Achaba i następca Achazjasza, przedstawia Europę działającą jako porozumienie narodów poza autokracją, a więc reprezentuje europejskie porozumienie, które z przerwami istnieje od ponad wieku w wielu formach, między innymi jako Ententa (2Król. 3:1-27; 8:25-9:24)?
Czy wiesz, że fakt, iż działalność Eliasza wpływała niemal na całe panowanie Achaba, obejmowała całość krótkich rządów Achazjasza i dotrwała przynajmniej do części panowania Jehorama, dowodzi, że działania antytypicznego Achazjasza i Jehorama miały mieć miejsce pod koniec pobytu antytypicznego Eliasza – Kościoła – na ziemi, tj. pod koniec Wieku Ewangelii, w którym – jak dowodzą znaki i chronologiczne proroctwa Biblii – obecnie się znajdujemy (1Król. 17:1 – 2Król. 2:11)?
Czy wiesz, że Asa, Jehoszafat, Jehoram (czasami zwany Joramem) oraz Achazjasz, czterech z królów Judy, kolejno zasiadali na tronie Judy w czasie dynastii Achaba w dziesięciopokoleniowym królestwie Izraela i że jako tacy z pewnych punktów widzenia byli oni typem czterech różnych kierunków polityki, jakie miały występować w Ameryce w stosunku do Europy w czasie, gdy w Europie miały działać trzy kierunki polityki pokazane przez Achaba, Achazjasza i Jehorama (1Król. 16:29; 22:41; 2Król. 8:16 ,25)? Czy wiesz, że sprawiedliwy Asa jest typem Ameryki jako demokracji, działającej niezależnie od wszelkich zagranicznych, szczególnie europejskich powiązań, w czasie gdy w Europie wciąż powszechnie panowała autokracja, a więc mniej więcej od początku niepodległości Ameryki aż od wojny domowej?