Epifaniczny tom 4 – rozdział 7 – str. 425
Pytania dotyczące Młodocianych Godnych
Odpowiedź: Stosowny fragment to Łuk. 20:35-37, który dowodzi, że wszyscy doświadczający zmartwychwstania – powstania, doskonałości – podobnie do aniołów będą bez grzechu i bez płci: „Ci, którzy zostaną uznani za godnych [zwycięzców], aby dostąpić onego Wieku [odziedziczyć życie i władzę, jaką ten Wiek daje zwycięzcom. Niektórzy (ci wierni w tym życiu) dostępują tego Wieku na jego początku: Maluczkie Stadko i Wielka Kompania na poziomach duchowych, a Starożytni i Młodociani Godni na poziomie ludzkim, przy czym później odziedziczą życie i władzę na duchowym poziomie lub poziomach; inni – klasa restytucyjna – dostąpią tego Wieku (oferowanych przez niego błogosławieństw) przy jego końcu] i zmartwychwstania umarłych [by dostąpić zmartwychwstania, które ostatecznie jest czymś więcej niż jedynie wzbudzeniem od umarłych, trzeba więc być godnym; zmartwychwstanie to powstanie, udoskonalenie] ani się żenić, ani za mąż wychodzić nie będą; bo będą jak aniołowie [którzy jako istoty nieposiadające płci ani się nie żenią, ani nie wychodzą za mąż. Zmartwychwstanie pozbawia zatem płci wszystkich tych, którzy go dostępują], będąc synami Bożymi [bez grzechu w swym ostatecznym rozwoju], będąc synami zmartwychwstania [zmartwychwstanie jest zatem procesem udoskonalania, który – doprowadzony do końca – pozostawia tych, którzy przez niego przeszli, bez grzechu i bez płci]”. Według tego fragmentu na początku Tysiąclecia Godni nie będą zatem posiadać płci.
(24) Pytanie: Czy właściwym jest twierdzenie, że Młodociani Godni tymczasowo posiadają szatę weselną, zważywszy że nie należą oni do Oblubienicy?
Odpowiedź: W przypowieści o wieczerzy weselnej szata weselna nie została dana oblubienicy, lecz gościom zaproszonym na wieczerzę. Przypowieść ta nie pokazuje stosunku Jezusa do Kościoła jako Jego Oblubienicy. Nie możemy mieszać tego obrazu z obrazem w tej przypowieści, ponieważ część gości w tej przypowieści stanowi przyszłą oblubienicę w tym