Epifaniczny tom 4 – rozdział 6 – str. 395
Rut – typ i antytyp
(w. 12), by dom Boaza rozwijany przez Rut był jak dom Peresa przedstawia życzenie antytypów, by Młodociani Godni byli klasą książęcą, jaką był ten typiczny dom.
(21) Pojęcie przez Boaza Rut za żonę (w.13) i stanie się przy jej udziale ojcem Obeda (służalczy) jest typem przyłączenia przez naszego Pana Młodocianych Godnych do siebie i rozwinięcia przy ich udziale wielkiej rzeszy nowych Młodocianych Godnych. Nie powinniśmy sądzić, że połączenie się naszego Pana z antytypiczną Rut dowodzi tego, iż jest ona Kościołem, ponieważ jako Salomon z Pieśni nad Pieśniami, która obejmuje czas Wieku Ewangelii, miał On 60 królowych i 80 nałożnic jako symboliczne żony (PnP 6:8,9). Mimo to Jego jedyną prawdziwą żoną jest prawdziwy Kościół (w. 9). Kobiety gratulujące Noemi i chwalące Pana za narodzenie się dziecka oraz za dostarczenie zacnego krewnego przedstawiają wszystkie wartościowe grupy ludu Bożego dobrze życzące zainteresowanym utracjuszom koron i chwalące Boga za odpowiednie korzyści, a naszego Pana jako zacnego antytypicznego krewnego, który z tego powodu miał otrzymać uznanie w duchowym Izraelu za Swoją rolę w tej transakcji. Ich zapowiedź, że dziecko to (w. 15) będzie pomocą i ostoją Noemi, i to do starości (z powodu jej pokrewieństwa z Rut), lepszą dla niej od jakichkolwiek dzieci, jakie Noemi mogła urodzić, przedstawia lud Pana ogłaszający później pozyskanych Młodocianych Godnych jako pomoc i ostoję dla dobrych utracjuszy koron, i to do samego końca, a to z powodu związku Młodocianych Godnych z tymi utracjuszami koron – przy czym klasa Rut jest lepsza dla tych utracjuszy koron od wszelkich klas, jakie mogli oni rozwinąć. Położenie przez Noemi dziecka na jej łonie i piastowanie go (w. 16) jest typem miłości i służby tych utracjuszy koron wobec tych nowych Młodocianych Godnych. Ogłoszenie przez kobiety dziecka jako potomka dobrych utracjuszy koron i nazwanie go Obedem (służalczy) jest typem wszystkich grup ludu Pana przedstawiających myśl, że nowi Młodociani Godni są potomkami dobrych utracjuszy koron i że klasa ta będzie klasą sług – antytypicznymi Lewitami, nie Kapłanami. Wszystkie fakty tego akapitu wypełniły się