Epifaniczny tom 4 – rozdział 4 – str. 257
Trąd – typ i antytyp
tych dwóch rozdziałów w typie i antytypie kapłan miał uznać podejrzanego za nieczystego (w. 15).
(14) Wersety 16 i 17 dotyczą przypadków uleczonych trędowatych, ponieważ w Izraelu trędowaci niekiedy stawali się czystymi – nie tylko w wyniku cudu, jak w przypadku Naamana i licznych trędowatych uleczonych przez Chrystusa, lecz także z przyczyn naturalnych. W każdym przypadku uleczony trędowaty (w. 16) miał pokazać się kapłanowi, który miał potwierdzić jego oczyszczenie i ponownie przyjąć go do społeczności Izraela jako oczyszczonego trędowatego, co szczegółowo pokazuje 3Moj. 14:1-32. Uleczenie trędowatego, który cierpiał na trąd w postaci obrzęku, opisane jest w wersecie 16 słowami „jeśli żywe mięso cofnie się i zbieleje”. Jest to typem faktu, że w niektórych przypadkach nieczystość Wielkiej Kompanii spowodowana poważnym grzechem może być oczyszczona i rzeczywiście zostaje oczyszczona; zły czyn może być odpokutowany i rzeczywiście zostaje odpokutowany; złe cechy mogą być usunięte z charakteru i rzeczywiście zostają z niego usunięte. Ilustracją tego jest przypadek brata z Koryntu winnego kazirodztwa (1Kor. 5:1-13), który według 2Kor. 2:5-10 pokutował i naprawił swój charakter („żywe mięso cofnie się i zbieleje”). Polecenie, by przyszedł on do kapłana (w. 16) jest typem faktu, że oczyszczony brat z Wielkiej Kompanii powinien przyjść do antytypicznego Kapłana – naszego Pana działającego przez Swe specjalne oko, usta i rękę, jeśli to przez niego ogłosił On, że dany brat znajduje się w nieczystości Wielkiej Kompanii, lub do zboru, jeśli to zbór ogłosił, że znajduje się on w nieczystości Wielkiej Kompanii – i naprawić swoje postępowanie przed Kapłanem lub zborem. Tak jak w typie kapłan badał („zobaczy” – w. 17) tego, który twierdził, że jest oczyszczony, aby zdecydować, czy rzeczywiście jest on czysty (ponieważ niektórzy trędowaci mogli opacznie przedstawiać swój stan, by powrócić do społeczności Izraela), tak w antytypie Kapłan dokonujący sprawdzenia musi zbadać brata z Wielkiej Kompanii, który twierdzi, że pokutuje, by określić, czy rzeczywiście jest on w stanie pokuty i czy