Epifaniczny tom 4 – rozdział 4 – str. 265

Trąd – typ i antytyp

Pana. Jak. 5:19,20 pokazuje, że utracjusze koron błądzą, oddalając się od prawdy. Widzimy więc, że błąd jest jedną z postaci nieczystości Wielkiej Kompanii. Symbolika trądu głowy (w części owłosionej) lub brody (w. 29 ) jest bardzo pouczająca, ponieważ włosy przede wszystkim przedstawiają prawdę i jej zarządzenia. W całym tym fragmencie zakażenie niemal zawsze okazuje się występować we włosach lub tam, gdzie zwykle są włosy. Ten rodzaj trądu zwany jest liszajem (w. 30,31). Osoba posiadająca liszaja w typie i antytypie musi być zbadana przez kapłana. Jeśli jest głębszy niż skóra i posiada żółte włosy (żółte, nie białe, ponieważ włosy z wiekiem zwykle stają się białe), był to w typie przypadek trądu, w antytypie obrazujący uporczywie utrzymywany błąd. W związku z tym zarówno w typie, jak i antytypie ma być on potraktowany tak samo jak podobne objawy w pozostałych trzech rodzajach typicznego i antytypicznego trądu, jak wykazaliśmy to powyżej.

      (22) Werset 31 pokazuje, że jeśli podejrzany w typie lub antytypie nie nabył tych dwóch symptomów wystarczających do skazania, nie powinien być ogłaszany za nieczystego, lecz zamknięty, ograniczony na czas przeprowadzenia dostatecznych oględzin. Gdyby na liszaju były czarne włosy, dowodziłoby to, że osoba taka jest wolna od trądu. Jeśli jednak nie było na nim czarnych włosów i nie był on głębszy od skóry, miał on stać się podejrzanym o trąd. Brak czarnych włosów jest typem tego, że pogląd wyznawany przez antytypicznego podejrzanego nie jest częścią prawdy dotychczas rozwiniętej lub na czasie. Wgłębienie na liszaju ma to samo antytypiczne znaczenie, jakie zauważyliśmy już w pozostałych rodzajach trądu, co dotyczy również zamknięcia na 7 dni. Oględziny siódmego dnia (w. 32) mają to samo antytypiczne znaczenie, na jakie wskazaliśmy poprzednio, co dotyczy również pozostałych elementów wersetu 32. Zgolenie wszystkiego z wyjątkiem liszaja (w. 33) wydaje się przedstawiać myśl, że antytypiczny Kapłan powinien oddzielić od „nowego poglądu” każdy zarys znanej prawdy, tak by ten nowy pogląd mógł być dokładnie zbadany

poprzednia stronanastępna strona