Epifaniczny tom 4 – rozdział 4 – str. 294
Trąd – typ i antytyp
by wszystkie nauki i zarządzenia sekty Wielkiej Kompanii jeszcze niezarażone nieczystością Wielkiej Kompanii zostały w umyśle oddzielone od tej sekty, tak by mogły być zachowane przed skażeniem oraz po to, by sprawy charakterystyczne dla tej sekty (domu) mogły być zbadane same w sobie. Po przeprowadzeniu tego rozdzielenia w umyśle Kapłan ma zbadać odnośną sektę. Oznacza to, że szukając w swym badaniu wad, antytypiczny Kapłan musi ograniczyć się do miejsc, w których wady te rzeczywiście istnieją. Jest to jeden z zarzutów, jakie Lewici podnoszą wobec odnośnego postępowania Teraźniejszej Prawdy. Zarzucają, że skupia się ona wyłącznie na krytyce i zbijaniu. Stwierdzamy, że większość treści pojawiających się w Teraźniejszej Prawdzie polega na wyjaśnianiu Słowa, bez krytykowania nieczystości Wielkiej Kompanii, o czym nasi czytelnicy wiedzą. Potwierdzamy jednak ten zarzut, jeśli chodzi o analizowanie przez nas sekt Wielkiej Kompanii, oświadczając, że taka jest Boska wola w tej kwestii, tak jak uczy o tym werset 36. W takich okolicznościach całkowicie zbyteczne byłoby mówienie o pozostawaniu przez nich w harmonii z naukami i zarządzeniami prawdy, ponieważ zgodnie z poleceniem z wersetu 36 należy to pominąć. Pomijanie takich nauk i zarządzeń oznacza zatem, iż są one obecne w odnośnej sekcie Wielkiej Kompanii. Innymi słowy, Bóg życzy sobie, by antytypiczny Kapłan zajął się ściśle daną kwestią – sprawdzeniem, czy w sekcie występuje jakakolwiek nieczystość Wielkiej Kompanii. Być może jednym z powodów, dla których przeciętny Lewita sądzi, że Teraźniejsza Prawda zawiera jedynie krytykę i zbijanie jest to, że z wyjątkiem naszych prenumeratorów do członków każdej grupy wysyłamy tylko te numery, które badają nieczystość tej grupy. Wejście kapłana, by obejrzeć dom (w.36), przedstawia zwrócenie uwagi przez naszego Pana (za pośrednictwem Jego oka) na odnośną sektę Wielkiej Kompanii. Jest to umysłowe wejście.
(50) Werset 37 pokazuje typiczne badanie oraz stwierdzenie typicznego trądu. Jest to typem tego, w jaki sposób Pan Jezus