Epifaniczny tom 4 – rozdział 3 – str. 180
Kozioł Azazela
Przybytku] wszelkich usług i działalności”. 29 października 1915 wspólne zebranie starszych i diakonów omawiało ten sam temat. Uzgodniono, że jeśli zgromadzenie dowie się o tym, należy je poinformować, że starsi starannie rozważyli tę sprawę i zamierzają skierować ją do naszego Pastora. Ta agitacja narastała wśród starszych aż do wieczora 13 października 1916, gdy 11 z nich podpisało raport, petycję i rezolucję, które miały na celu zmusić br. Russella, by (1) zrezygnował z kontroli nad Przybytkiem, co chciano osiągnąć ukrytą groźbą, że wszystko pójdzie w rozsypkę, jeśli nie nastąpią pożądane zmiany; oraz by (2) pozwolił starszym na sprawowanie takiej kontroli (klerykalizm). List 11 starszych napisany 14 października (w sobotę), jako ostatnia próba uzyskania podpisu pozostałych 7 starszych, dotarł do nich 16 października (w poniedziałek) i doprowadził do impasu między obydwiema grupami starszych, tak jak tego samego dnia bracia Rockwell, MacMillan i Rutherford weszli w impas w ostatnim dniu pobytu naszego Pastora w Bethel, gdy starał się on ich pogodzić. Wieczorem 21 października tych 11 brytyjskich starszych poleciło sekretarzowi napisać list do naszego Pastora, który miał towarzyszyć ich wiadomości. W tym właśnie dniu – 21 października – nasz Pastor wieczorem powiedział nam, że odpowiedzialni bracia w Wielkiej Brytanii nie uznają jego zarządzeń! Co za znamienny zbieg okoliczności! Tak więc gdy wyznawanie grzechów było mniej więcej w połowie zaawansowane, Najwyższy Kapłan zaczął odwiązywać pierwszy węzeł i zakończył to w przeciągu roku, ponieważ ich wiadomość dotarła do Brooklynu zaraz po pogrzebie naszego Pastora, a przed naszym wyjazdem do Wielkiej Brytanii.
(37) Drugi węzeł – kontrola naszego Pastora nad pracą – był odwiązywany przez jego stopniowe umieranie, aż w końcu odwiązywanie to dobiegło końca wraz z jego śmiercią. To właśnie na wiosnę 1916 zauważył on, że brytyjscy dyrektorzy, popierani przez innych wpływowych brytyjskich braci, tak bardzo lekceważyli jego instrukcje, że w proteście rozważał on całkowite