Epifaniczny tom 4 – rozdział 3 – str. 198
Kozioł Azazela
osób. Fragment ten wyraźnie sugeruje, że poprzez swoje niesprzyjające okoliczności wpadł on w szpony szatana, Azazela, w celu zniszczenia ciała, a celem było wyzwolenie jego nowego stworzenia, co – jak się wydaje – zostało osiągnięte (2Kor. 2:5-11). Chociaż fragment ten nie wspomina wyraźnie o człowieku na to wyznaczonym, sugeruje jego działalność w znaczeniu niesprzyjających okoliczności.
(58) Podobne przypadki, bez szczegółów z 1Kor. 5:3-5, podane są o pewnych osobach, które nie zachowały czystego sumienia i straciły wiarę – wierność (1Tym. 1:19, 20). Typ z 3Moj. 16:8, 10, 26, szczególnie ostatni werset, pokazuje też, że w człowieku na to wyznaczonym mieszczą się również prześladujące osoby, ponieważ niesprzyjające okoliczności nie mogłyby umyć swych szat, postępowania i ciała, swych słabości, ponieważ nie będąc osobami, nie posiadałyby ich. Zatem człowiek na to wyznaczony musi także oznaczać ludzi. Poniżej podamy fakty, które tego dowiodą. Azazel nie jest człowiekiem na to wyznaczonym, ponieważ ani nie należy on do obozu, ani nie będzie prał swych szat, ani też nigdy nie uzyska przebaczenia.
(59) Należy podkreślić, że Najwyższy Kapłan, który oddaje Kozła człowiekowi na to wyznaczonemu, to Najwyższy Kapłan Świata, a nie jedynie Najwyższy Kapłan Kościoła. Wyżej podaliśmy biblijne dowody na temat tego, który Najwyższy Kapłan działa w stosunku do Kozła Azazela. W Koryncie głównie działał Pan Jezus, używając szczególnego przedstawiciela – św. Pawła, a następnie innych podkapłanów – zboru, który miał prawo działać. Według antytypu jest tak do tej pory w postępowaniu z klasą pokazaną w typie przez kozła Azazela, w jego różnych częściach.
(60) Jak pokazuje przypadek w Koryncie, oddanie człowiekowi na to wyznaczonemu nastąpiło w wyniku zerwania społeczności kapłańskiej z niepokutującym grzesznikiem. W postępowaniu z Wielką Kompanią jako klasą w jej różnych częściach Jezus oraz brat, którego Jemu upodobało się używać jako reprezentacyjnego członka Podkapłanów wobec tej klasy oraz inni