Epifaniczny tom 4 – rozdział 2 – str. 144

Ogólne uwagi na temat Wielkiej Kompanii

jasne nauki biblijne, że są dwie antytypiczne ofiary za grzech, albo ujmując to inaczej – jedna ofiara za grzech w dwóch częściach, oraz że jest jedno antytypiczne przebłaganie za świadome grzechy. Jak wielokrotnie dowodziliśmy, Żyd. 7:26,27 uczy o Najwyższym Kapłanie Świata i dwóch ofiarach za grzech – ofierze Jezusa, składanej najpierw, i to za grzechy tych, którzy w Wieku Ewangelii stają się członkami Jego Ciała, a następnie o ofierze Kościoła składanej za grzechy ludzi. Żyd. 13:11, 12 utożsamia ofiarę Jezusa z ofiarą cielca, który był pierwszym zwierzęciem palonym poza obozem, tak jak ofiara Jezusa poprzedzała ofiarę Kościoła. Wersety 13 i 14 utożsamiają następnie ofiarę Kościoła, która następuje po ofierze Jezusa, z ofiarą kozła Pańskiego, który podobnie był palony poza obozem, po spaleniu tam cielca, tzn. był traktowany dokładnie tak, jak cielec – typ Jezusa. W Żyd. 9:16,17 (zob. Diaglott) Apostoł poprzez doktrynalne stwierdzenie faktu zapewnia nas, że przymierza Boskiego planu pieczętowane krwią są pieczętowane wieloma ofiarami. Następnie przechodzi do udowodnienia tego twierdzenia przez odniesienie się do jedynych dwóch przymierzy Boskiego planu pieczętowanych krwią – Przymierza Zakonu i Nowego Przymierza. W Żyd. 9:18, 19 św. Paweł podaje dowód, że Przymierze Zakonu, jako przymierze pieczętowane krwią, zostało zapieczętowane przez wiele ofiar – cielców i kozłów. Dowód, że Nowe Przymierze zostanie zapieczętowane wieloma ofiarami – „lepszymi ofiarami” niż te w Przymierzu Zakonu – św. Paweł podaje w Żyd. 9:23. Wiemy, że Nowe Przymierze nie jest jeszcze zapieczętowane i jeszcze nie działa (Żyd. 9:16,17) właśnie dlatego, że antytypiczny kozioł Pański nie został jeszcze całkowicie ofiarowany na śmierć. W ten sposób Apostoł uczy, że cielec i kozioł są typami Jezusa i Kościoła. Ponadto, kozioł Azazela (szatana) jest przez św. Pawła utożsamiany z Wielką Kompanią (1Kor. 5:5; 1Tym. 1:19,20). Tak bowiem jak kozioł Azazela był odsyłany do niego na pustynię, tak brat z Koryntu oraz Himeneusz

poprzednia stronanastępna strona