Epifaniczny tom 4 – rozdział 1 – str. 17
Epifania Biblii
przekład A.V. czasami właściwie tłumaczy to słowo przez „obecność”, co można zauważyć w 2Kor. 10:10 i Filip. 2:12. Słowo parousia nie znaczy przychodzenie, tak jak mówimy o kimś będącym w drodze, lecz pobyt w pewnym miejscu po przybyciu. Najbardziej dojrzali badacze biblijni naszych czasów dość powszechnie uznają pogląd, że pierwsza część pobytu naszego Pana na ziemi, po Jego powrocie z nieba, jest skryta i niewidzialna, a świat początkowo w ogóle nie jest jej świadomy, a dzięki światłu Biblii i znakom czasów (1Tes. 5:1-5) wie o nim tylko Jego przyszła Oblubienica. Zauważmy dokładnie, jak w tych wersetach jest pokazane, że okres drugiej obecności Jezusa ukradkiem zaskoczył niczego niepodejrzewający świat, podczas gdy wierny lud Boży nie będzie pozostawiony w nieświadomości co do Jego obecności. Dokładnie tak zapowiedział nasz Pan Jezus (Mat. 24:37-39), porównując okres Swej skrytej, drugiej obecności z okresem życia Noego przed potopem. Wtedy jedli i pili, żenili się i wychodzili za mąż i nie poznali charakteru czasów, w których żyli, choć były one wielokrotnie opisywane im przez Noego, „kaznodzieję sprawiedliwości”, aż przyszedł potop. Podobnie będzie z Paruzją, okresem skrytego pobytu naszego Pana na ziemi, po Jego powrocie: ludzie będą zajmować się zwykłymi sprawami codziennego życia i nie poznają charakteru czasu Jego obecności, parousia, pomimo tego, że będzie on im wielokrotnie ogłaszany. Sprawa ta jest bardzo wyraźnie pokazana w niemal równoległym stwierdzeniu w Łuk. 17:26: „A jak było za dni Noego, tak będzie i za dni Syna człowieczego”. Wersety te zapewniają więc nas, że pierwszy etap drugiego pobytu na ziemi naszego Pana będzie skryty z powodu niewidoczności dla ogółu świata.
(10) Ten etap drugiej obecności naszego Pana na ziemi w oryginalnym greckim Nowym Testamencie jest wielokrotnie określany parousia. Epifania, jako okres drugiej