Epifaniczny tom 9 – rozdział 8 – str. 533-539

poprzednia stronanastępna strona

Pierwsze ukazanie się Dawida – typ i antytyp

PYTANIA

      (1) Co pragniemy rozpocząć tym rozdziałem? Co chcemy przedstawić? Jakie są antytypy Dawida w Księdze Psalmów? Kogo i w jakiej części urzędu przedstawia Dawid w wydarzeniach historycznych? Co także często przedstawiają doświadczenia Dawida? Kim był brat Russell ze względu na to? Kiedy Dawid pojawia się po raz pierwszy? Jakie jest znaczenie imienia Saul oraz kogo Saul przedstawia w sposób ogólny i szczególny? Co musi być wskazane dla celów tego artykułu odnośnie do utracjuszy koron? Przez jakie zaniechanie Saula oraz przez jaki fakt jest to pokazane? Jakie znaczenie ma imię Samuel i kogo on przedstawia ogólnie i szczególnie? W jakich ruchach wystąpił ten sposób postępowania i co z tymi ruchami następnie się stało?

      (2) Jak na antytypicznego Samuela wpłynęło odrzucenie przez Pana antytypicznego Saula? W jakich denominacjach miało to miejsce? Ile było takich aktów odrzucenia i jak długo ten proces trwał? Jakie przykłady mogą to zilustrować? Kiedy rozpoczął się ostatni akt odrzucenia i kogo dotyczył? Co oznacza, że antytypiczny Samuel był zasmucony po każdym z tych odrzuceń? Dlaczego oni się martwili? Czego i z jakiego powodu Pan nie dał do zrozumienia antytypicznemu Samuelowi, gdy nadszedł czas na szukanie kolejnego wodza ludu Bożego? Dlaczego taki rodzaj smutku jest właściwy i kiedy opłakiwanie czyjegoś upadku staje się niewłaściwe? Jak to pokazuje Pismo Święte? Co sprawiła świadomość ostatecznego odrzucenia Saula? Jaki w związku z tym nadszedł czas dla antytypicznego Samuela i z jakiego powodu?

      (3) Co jest przedstawione w w. 1. przez Boskie polecenie, by Samuel napełnił swój róg olejem? Gdzie Samuel miał znaleźć tego wybrańca w typie i antytypie? Jakie jest znaczenie nazwy Betlejem? Czego nie mamy rozumieć odnośnie do Boskiego przemawiania do antytypicznego Samuela i dlaczego? W jaki sposób Bóg przemawia do swojego ludu od czasu skompletowania Biblii? Kiedy i z kim rozpoczęła się wspomniana w w. 1. rozmowa Boga z Samuelem? Co brat Miller uznawał i co w związku z tym czynił? Z powodu jakiej wiedzy on to czynił i skąd ona pochodziła? Jaka trudność pojawiła się w tej kwestii w typie i antytypie zgodnie z w. 2.? Jaki był Pański sposób postępowania z tą trudnością? Jakie starania miały być podjęte w pracy publicznej? Co jest przedstawione w poleceniu, by Samuel wziął ze sobą jałowicę i na co to wskazuje?

      (4) Co antytypiczny Samuel głosił w latach 1829-1844 i jaki to przyniosło skutek w 1844 r.? Jakie posłannictwo w tych okolicznościach mogli oni głosić i co było tym posłannictwem? Kto zgodnie z w. 3. mógł przed 1874 r. wziąć udział w takiej pracy? Do czego Bóg miał doprowadzić w związku z tym rodzajem pracy i w jakim celu? W związku z jaką pracą miało zostać wykonane namaszczenie zgodnie z w. 3.? Jakie rodzaje pracy zgodnie z tym rozpoczął brat Miller i inni w 1846 r. i co one miały na celu zgodnie z w. 4.? Wśród kogo ta praca była prowadzona, jak to pokazuje w. 4.? Czemu były poświęcone ostanie lata życia brata Millera? Czego obawiali się wodzowie nominalnego i prawdziwego ludu Bożego w związku z działalnością brata Millera według w. 4.? Jaki temat stał się niepopularny po zawodzie brata Millera dotyczącym roku 1844 i co było naturalną rzeczą w związku z tym dla wodzów nominalnego i prawdziwego ludu Bożego?

      (5) Jakie pytanie zostało postawione antytypicznemu Samuelowi w w. 4.? Dlaczego to pytanie było właściwe? O czym z tego powodu brat Miller i inni zapewnili pytających według w. 5.? Jakie zaproszenie w wyniku tego oni skierowali do wodzów nominalnego i prawdziwego ludu Bożego i przez co to jest pokazane w w. 5.? Co członkowie antytypicznego Samuela zapewnili nominalnemu i prawdziwemu ludowi Bożemu według w. 5.? Czyje poparcie uzyskał ten rodzaj pracy i jak długo była ona kontynuowana? Jak długo trwało wypróbowanie i odrzucenie siedmiu synów antytypicznego Isajego? Jak ta praca przebiegała? Kogo przedstawia Isaj i siedmiu jego synów, kiedy to stanie się zrozumiałe?

      (6) W jakiej pracy uczestniczyło siedem klas z w. 10. i w jakim naturalnym porządku? Kim okazał się antytypiczny Elijab w w. 6.? Kogo przedstawia Elijab i jak to jest pokazane w typie Gersonitów Lobnitów i Gersonitów Semeitów? O co ci Lewici się starali? Z kogo ogólnie, a z kogo w sposób szczególny składają się antytypiczni Gersonici Lobnici i Gersonici Semeici, gdzie to zostało podane? Która część spośród nich zwróciła na siebie uwagę antytypicznego Samuela? Jakie jest znaczenie imienia Elijab? Co doprowadziło antytypicznego Samuela do wniosku, iż to oni zostali wybrani na wodzów ludu? Co i w jaki sposób Pan powiedział antytypicznemu Samuelowi odnośnie do odrzucenia Elijaba i pomimo czego? Jak słuszności tego dowodzi 1 Sam. 17:28? Czym się różnią wyroki Pana od wyroków ludzi w takich sprawach? Czego Pan udzielił antytypicznemu Samuelowi w tej informacji? Jak Pan patrzy na wiedzę i na talenty? Do czego Pan przywiązuje największą wagę i czym to poskutkowało w przypadku antytypicznego Elijaba? Jak Apostoł Paweł w 1 Kor. 8:1 pokazuje słuszność tej myśli?

      (7) Jaka była następna, druga w kolejności, najwybitniejsza klasa udzielająca pomocy antytypicznemu Samuelowi i na czym ta pomoc polegała? W jakich typach ta klasa jest pokazana? Jakie jest znaczenie imienia Abinadab w w. 8.? Przez kogo są przedstawieni redaktorzy, a przez kogo wydawcy i jak to jest pokazane w E8, rozdz. 2.? Czym cechowała się część z tych redaktorów i wydawców? Jakie było wrażenie wywarte na antytypicznym Samuelu, gdy został on przez antytypicznego Isajego wezwany do pomocy? Z jakiego powodu to wrażenie trwało krótko i co anytypiczny Samuel w związku z tym uczynił?

      (8) Kto następnie został przedstawiony Samuelowi? Kogo przedstawia Samma? Którym Lewitom odpowiada Samma i gdzie to jest pokazane? Jaką pracę i w jakich zakresach wykonywali Lewici Kaata? – omów kolejno. Dlaczego ci uczeni wśród Lewitów Wieku Ewangelii byliby ostatnimi do wzięcia udziału w pracy ewangelizacyjnej? Dlaczego nie mogli oni objąć tak potrzebnego i poszukiwanego przywództwa? Co przez te wskazówki Pan wykazał antytypicznemu Samuelowi? Gdzie musiał się znajdować poszukiwany przywódca i co przedstawiają następni czterej synowie Isajego w w. 10.?

      (9) Kogo przedstawiają pierwsi trzej z czterech synów Isajego tzn. czwarty, piąty i szósty? Gdzie i jak uczy o tym Pismo Święte (Rzym. 4:17)? Jak to pokazuje 3 Moj. 8:6-9,12-15? Co na ten temat podał brat Russell w Cieniach Przybytku, jak jest to pokazane także w typie 4 Moj. 16. i do czego to odnosi się w przypadku Lewitów Wielkiej Kompanii? Jaki z tego wynika wniosek odnośnie do przesiewaczy z lat 1908-1911? Co zgodnie z tym rozumiemy odnośnie do czwartego syna Isajego i jego antytypu? Z jakich powodów zostali oni odrzuceni?

      (10) W kim są przedstawieni utracjusze koron, co oni wykonywali w latach 1862-1865 i jak byli wówczas postrzegani? Z jakiego powodu zostali oni odrzuceni? Których utracjuszy koron przedstawia szósty syn Isajego, co oni czynili, kiedy i jak byli postrzegani? Z jakich powodów zostali oni odrzuceni? Co spowodował dotychczasowy proces eliminacji antytypicznych synów Isajego? Która klasa jest przedstawiona w siódmym synu Isajego, w jakim czasie ona współpracowała z antytypicznym Samuelem, dlaczego została ona odrzucona i czego to dowodzi? Co było pewne od samego początku? Jak w. 1. wskazuje na tylko jedną osobę nadającą się do objęcia tego urzędu? Czego antytypiczny Samuel nie wiedział i jakie było w związku z tym jego postępowanie? W jakich latach Małe Stadko przeszło próbę związaną z tym wyborem? Jak należy traktować podane wyżej okresy próbowania tych siedmiu klas i na czym to jest oparte?

      (11) W jakim okresie antytypiczny Samuel poszukiwał wodza, czego był pewny i jaka była postawa jego serca po odrzuceniu siedmiu klas, jak pokazuje to w. 11.? W jaki sposób wódz był przygotowywany już w stanie prenatalnym i co wtedy otrzymał od swoich rodziców? A jak w okresie dzieciństwa? Z jakim skutkiem? Gdzie to zostało opisane? Przez co wspomniane przygotowania były częściowo prowadzone? Dzięki czyjej usłudze ok. 1870 r. to się stało i o czym został wtedy przekonany, a co wyznawał wcześniej? Jaki stan umysłu osiągnął pod wpływem usługi Jonasza Wendella? Którzy bracia byli pokazani w antytypie Samuela otrzymującego odpowiedź: „jeszcze został najmłodszy” (w. 11.)? Jaki był ich przywilej względem antytypicznego Dawida i w jakim czasie? Gdzie to jest opisane?

      (12) Co odpowiedź Isajego daje do zrozumienia w antytypie? Co wynika z udzielenia tej odpowiedzi, jeśli chodzi o czas jej udzielenia? O czym brat Russell się przekonał i w jaki sposób? Co zrozumiał odnośnie do kary śmierci za grzech dla rodziny ludzkiej? Jaki był tego skutek? Co w ten sposób uczynił począwszy od 1870 r. zgodnie z w. 11.? Co antytypiczny Isaj uczynił braciom Stetsonowi i Storrsowi oraz co w rezultacie brat Storrs przesłał bratu Russellowi? Jakich nauk brat Storrs nauczał i bronił? Omów je kolejno.

      (13) Jaki wpływ wywarło na brata Russella czasopismo The Bible Examiner? Co przed podaniem opisu musimy najpierw zbadać? O czym będzie właściwą rzeczą wspomnieć w tym miejscu i pomimo czego? Jaki pastor Russell nigdy nie był? W co wątpiono po jego urodzeniu? Czym jednak został obdarzony? Jaki był jego wzrost? Jakie było jego ciało? Na co wskazywały czubek jego głowy oraz czoło? O czym mówiła szerokość jego głowy? Na co wskazywały jego wydatne brwi oraz prosty i spiczasty nos? O czym świadczyły wyjątkowo szeroki rozstaw oczu i przestrzeń nad nosem? A o czym duże, jędrne usta o cienkich wargach? Jakie były jego oczy i policzki? Jaka była tylna część jego głowy i na co to wskazywało? Jaką fryzurę dlatego nosił? Jakie były jego ręce i cera? Jaka była jego twarz i co powodowało spojrzenie na tę twarz? Jaka była częsta reakcja przechodniów na ulicy na jego widok? Co nadawało mu w późniejszych latach patriarchalny wygląd? Do czego przyczyniła się jego znajomość medycyny i własnego ciała?

      (14) Jaki był brat Russell z punktu widzenia frenologii? Jaką opinię wydał frenolog po obejrzeniu zdjęcia brata Russella? Na jakie zalety brata Russella wskazał ten frenolog i co faktycznie uwypuklił zgodnie z zacytowanymi tekstami? Jakie doświadczenie brata Russella będzie dla nas interesujące? Czego pragnął ojciec brata Russella i czy on, jako syn, zgadzał się z tym pragnieniem ojca? Dlaczego? W jakim przypadku na takie badanie brat Russell był skłonny się zgodzić? Co bratu Russellowi powiedział prof. Fowler zgodnie z daną mu obietnicą? Jak prof. Fowler ujął swą diagnozę? Czym te dwa braki były spowodowane u brata Russella? W jakim duchu i w jaki sposób brat Russell zmodyfikował radę prof. Fowlera? Co okazało się pod koniec życia brata Russella w zakresie rozwinięcia organu stałości? Co prawdopodobnie Pan uczynił z tą częścią mózgu oraz czaszki brata Russella i dlaczego?

      (15) Do czego teraz przechodzimy? Jak opisana została cera Dawida? Co w antytypie może to sugerować? Co pokazuje obraz żaru słońca i jak to jest poparte przytoczonymi tekstami Pisma Świętego? Co w antytypie oznacza słowo rumiany w odniesieniu do brata Russella? Jak znaczenie słońca pokazuje Obj. 12:1? Jak dwa zarumienione policzki pokazują poglądy brata Russella odnoszące się głównie do Nowego Testamentu i w odróżnieniu od czego? Co było na ten temat pokazane w poprzednim rozdziale? Z czym obie powyższe myśli są zgodne i co na ich podstawie autor sugeruje? Czego dowiadujemy się dalej z w. 12.? Co w symbolach biblijnych przedstawia twarz i jak na to wskazują przytoczone teksty Pisma Świętego? Co przedstawia zatem piękna twarz Dawida? Jakie uczucie budziło patrzenie na niego? Co to przedstawia i w jakim momencie życia brata Russella?

      (16) Kto działał jako antytypiczny Samuel i jak realizowane było dane mu polecenie namaszczenia brata Russella? Co uczynił brat Storrs jako część antytypicznego Samuela, słysząc o doświadczeniach i potrzebach brata Russella zgodnie z w. 13.? W jaki sposób zostało dokonane namaszczenie brata Russella, przez których braci, a w jaki się to nie stało? Co oznacza, że namaszczenie brata Russella odbyło się wśród braci? Co czynili wszyscy członkowie biblijnej grupy brata Russella? Gdzie brat Russell to opisuje? Z czego ci członkowie grupy biblijnej brata Russella w niewielkim stopniu zdawali sobie sprawę? Co oni wszyscy dostrzegali u brata Russella, ale czego nie rozumieli jako dokonanego przez Jezusa wobec brata Russella? O czym musimy pamiętać względem Dawida jako typu? Jak inne typy przedstawiają brata Russella i w jakim urzędzie?

      (17) W czym było widoczne w antytypie, że duch Pański był nad Dawidem od tego czasu? W jakich zarządzeniach są widoczne jego wierność i roztropność jako przejawy Ducha Pańskiego? Z jakiego jedynie źródła mógł pochodzić zdrowy osąd przejawiany przez brata Russella w różnych sprawach i od jakiego momentu to występowało? W jakim stopniu bracia Stetson i Storrs zdawali sobie sprawę ze swojego wpływu na brata Russella i kiedy zakończyli swoją służbę? Do jakiego wieku brat Storrs prowadził pracę wydawniczą i co zmusiło go do jej zaprzestania? Kiedy obaj bracia zakończyli swój bieg, będąc prawdziwymi członkami antytypicznego Samuela? Gdzie brat Russell zamieścił wzmianki przedstawiające ich ostatnie chwile i jakimi one były? Co dodatkowo zacytował? Czego autor jest pewny w odniesieniu do braci Storrsa i Stetsona?

      (18) Co nastąpiło po namaszczeniu brata Russella wg w. 14.? Jaki duch zawsze prowadził brata Russella, a jaki duch zstąpił na antytypicznego Saula? Co jest o tym złym duchu powiedziane? O czym nie ma tutaj mowy? Czym jest ten zły duch, który zstąpił na Saula w typie i antytypie? Czego nie powinniśmy rozumieć odnośnie do takiego usposobienia? Jak powinniśmy to rozumieć wg 2 Tes. 2:9-11 i na co Pan w ten sposób dozwolił? Z czego wynika to, że ten duch był duchem depresji w porównaniu z duchem wywołanym grą Dawida na harfie? Jak to pokazuje w. 23.? Czyim antytypem jest Saul w 1 Sam. 16.? Kim był dr Seiss, jaki fragment jego książki zacytował pastor Russell w P3?

      (19) Jaką biblijną naukę przyjął dr Seiss mimo tego, że był sługą i przywódcą Kościoła Luterańskiego? Jaka książka dr. Seissa przekonała brata Johnsona o prawdziwości doktryny o przedtysiącletnim adwencie i tysiącletnim panowaniu Chrystusa? Z jakim skutkiem? Co autor przyznaje w tej kwestii? Jakimi były jednak poglądy dr. Seissa i jak przykład relacji obu prawidłowych doktryn w stosunku do Dnia Sądu to pokazuje? Jaki skutek ta niejasność poglądów dr. Seissa wywarła na autorze? Kiedy te niejasności zostały usunięte i co wtedy brat Johnson uczynił? Jak pokazuje to 4 Moj. 11:26-29? W czym i mimo czego pogrążał się dr Seiss? Za kogo dr Seiss jest uważany wśród premillenarystów nominalnego kościoła, w co ich uwikłał w swej trzytomowej pracy na temat Księgi Objawienia? Za co w kwestii Księgi Objawienia jest on odpowiedzialny? Co on uczynił w odniesieniu do Dan. 9:24-26? Jak on przedstawił człowieka grzechu podczas 70. tygodnia? Co ten człowiek grzechu miał uczynić do końca 70. tygodnia? Jak dr Seiss tego dokonał i czego jest on uderzającym przykładem?

      (20) Jaki typ wypełnił się w osobie dr. Seissa? Jakie poglądy bardzo niepokoiły dr. Seissa? Jaki był jego wniosek wypływający z faktu nieznalezienia rozwiązania swoich trudności w zakresie nauki biblijnej? Co zauważyli jego współpracownicy i co go bardzo gnębiło, jak to pokazuje w. 15.? Jaką myśl podsunęli mu jego współpracownicy, widząc przyczynę tego niepokoju w wyniku braku możliwości rozwiązania jego biblijnych trudności? Jak to pokazuje w. 16.? Co taka osoba miałaby uczynić, aby ulżyć antytypicznemu Saulowi? Jak tę propozycję przyjął dr Seiss, jak to pokazuje w. 17.? Po jakim fakcie i w jakich latach miały miejsce te wydarzenia? Na podstawie jakich przesłanek jeden ze współpracowników dr Seissa zasugerował, że brat Russell powinien być mężem udzielającym pomocy, jak to pokazuje w. 18.? Jakie przedstawione w poleceniu zdolności brata Russella to uzasadniały? Co to zapewnienie mówiło o taktowności brata Russella i o jego charakterze, jakim zapewnieniem to polecenie się kończyło (w. 18.)?

      (21) Czego dr Seiss dowiedział się o bracie Russellu, słysząc jego opis? Do kogo w związku z tym wysłał list, a do kogo nie? Jak to jest pokazane w typie w. 19.? Z jakich klas składał się zbór w Allegheny? Jaka była treść prośby dr Seissa do zboru? Jakie było zachowanie dr Seissa wobec zboru i dlaczego? O czym dr Seiss przypomniał w swej prośbie skierowanej do zboru i jak jest to pokazane w typie w. 19.? Co możemy sobie z łatwością wyobrazić w typie i antytypie w związku z tą prośbą? Jaki traktat miał zabrać brat Russell ze sobą według sugestii zboru (w. 20.)? Z jakich nauk ten traktat się składał i jak to jest pokazane w typie w. 20? Jak brat Russell według rady zboru miał złożyć tę wizytę i jak to jest pokazane w w. 20.? Co brat Russell w związku z tym uczynił? Na jakie spotkanie brat Russell przybył i co był gotowy czynić zgodnie z w. 21.? Jakie było zachowanie brata Russella i jego postawa wobec dr. Seissa i co w wyniku tego zdobył? Jak to jest pokazane w w. 21.?

      (22) Przeciwko czemu brat Russell przestrzega lud Boży w komentarzu Manny z 4 sierpnia? Czego możemy być pewni odnośnie do jego postępowania z dr. Seissem i dlaczego? Dlaczego było to ze strony brata Russella tym bardziej godne uznania? Jakie jego szczególne cechy zostały zauważone przez dr. Seissa i jak zostały przez niego przyjęte? Co niewątpliwie dr Seiss zauważył w odniesieniu do wiedzy zdobytej w szkołach przez brata Russella, a równocześnie w stosunku do wiedzy biblijnej i zrozumienia Pisma Świętego oraz przeprowadzania logicznych wywodów na temat Pisma Świętego? Co zatem było rzeczą niemal naturalną w odniesieniu do brata Russella jako młodego człowieka? Czym dr Seiss okazał swoje uznanie dla brata Russella i jak to jest pokazane w typie? Jakie były powody takiego uznania dla brata Russella ze strony dr. Seissa? Co z tego powodu dr Seiss chętnie uczynił?

      (23) Co autora zadziwiło w opowiadaniu brata Russella na temat jego kontaktów z dr. Seissem? Co według opowiadania brata Russella, dr Seiss stwierdził w jednej ze swoich publikacji? Co brat Russell przypomniał mu, wyjaśniając swój własny pogląd na temat drugiego adwentu naszego Pana w sposób niewidzialny? Co wzbudziło zdziwienie brata Russella? Jaki pogląd wyznawał dr Seiss na temat powstania z martwych naszego Pana? Czym on nie tłumaczył niewidzialności naszego Pana podczas drugiego adwentu i jak nasz Pastor to czynił? Jakim musiało być odniesienie się dr. Seissa do tematu niewidzialnego powrotu naszego Pana w związku z Mat. 24:37-39 i Łuk. 17:26- 30? Jak odnosił się do tego tematu brat Russell? Co brat Russell wyraził, komentując zapomnienie dr. Seissa w tej sprawie? Jaki był dr Seiss wobec wypowiedzi brata Russella i wobec obserwacji jego ducha oraz metod wyrażania myśli? Co dystyngowany dr Seiss dostrzegł w bracie Russellu? Czym to poskutkowało? Z jaką prośbą dr Seiss zwrócił się do zboru w Allegheny i jak to jest pokazane w typie w. 22.? Do czego otwarcie przyznał się przed zborem? Jakie wyrażenie w. 22. wskazuje na to w typie? Czym taka prośba przepełniła serca członków zboru i dlaczego? Jak to niewątpliwie odbyło się w typie?

      (24) Co jest przedstawione w w. 23.? Na jakie argumenty wysuwane przez swoich przeciwników dr Seiss nie mógł odpowiedzieć i co w skutek tego u niego występowało zgodnie z w. 23.? Co czynił brat Russell po wysłuchaniu każdego argumentu używanego przeciw dr. Seissowi i co wprowadzał? O czym oponenci dr. Seissa przekonywali go pozornie w zgodzie z Biblią odnośnie do skutków drugiego adwentu Chrystusa? Jak rozumiał tę sprawę dr Seiss? Czego dowodził brat Russell w tej sprawie w oparciu o Biblię? Co odchodziło od dr Seissa po wyjaśnieniach brata Russella? Jaki jest pogląd Biblii na czas Dnia Sądu? Jak dr Seiss reagował na występowanie oponentów przeciwko jego poglądowi o czasie Dnia Sądu? Co w tej sytuacji uczynił brat Russell na podstawie Biblii? Jak to wpłynęło na dr. Seissa?

      (25) Jaki wpływ na dr. Seissa wywarło sprzeciwianie się jego poglądowi o widzialnym, ziemskim panowaniu Chrystusa i Kościoła nad Ziemią? Co brat Russell udowodnił na podstawie Biblii odnośnie do Chrystusa podczas Jego drugiego adwentu i jego celów oraz co do tego dodał? Jak zareagował na to dr Seiss i od czego został uwolniony? Czym dr Seiss poczuł się upokorzony? O czym zapewnił go brat Russell, w jaki sposób i w jakim duchu? Co Pan w ten sposób uzmysłowił dr. Seissowi i jaką myśl także nasunął bratu Russellowi? Jakich lekcji wypływających z tego, co jest tu przedstawione, powinniśmy się dobrze nauczyć? Jaki przykład do naśladowania mamy w naszym Pastorze i dlaczego?

poprzednia stronanastępna strona