Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 444
Daniel – typ i antytyp
jego snu (w. 7.) przedstawia brak zdolności uczonych, historyków, kleru i nauczycieli, szczególnie w chrześcijaństwie, by wytłumaczyć antytyp tego snu. Pojawienie się Daniela na koniec (w. 8.) przedstawia pojawienie się przy końcu wieku (Łuk. 12:42; Mat. 24:45) jego antytypu – brata Russella. Opowiedzenie Danielowi snu przez Nabuchodonozora (w. 8-18) przedstawia ludzi prezentujących naszemu Pastorowi swoje niejasne poglądy na temat przeszłości człowieka, przyszłego złotego wieku oraz obecnego doświadczenia ze złem i pytających Pastora, co on myśli na ten temat. Niepokój Daniela utrzymujący się przez godzinę (w. 19.), ilustruje chwilową niepewność brata Russella, trwającą do ok. 1880 r., związaną z niektórymi zarysami antytypu, szczególnie z celem doświadczenia ze złem oraz z jego związkiem z następującym po nim doświadczeniem z dobrem. Daniel zapewniający króla, że wypełnienie się złowieszczego snu sprawiłoby radość jedynie królewskim wrogom (w. 19.), przedstawia nauki brata Russella mówiące, iż tylko istoty nienawidzące rodziny ludzkiej, tzn. Diabeł i jego naśladowcy wśród duchów i ludzi, mogą czerpać jakąkolwiek przyjemność z doświadczenia człowieka ze złem. Daniel tłumaczący sen przedstawia podanie przez naszego Pastora następujących myśli: stworzenie człowieka na obraz oraz podobieństwo Boga i szczęśliwe życie w Edenie; próba i upadek człowieka przez grzech w śmierć w warunkach coraz bardziej degradującego doświadczenia ze złem, początkowo w łagodniejszej, a następnie, podczas Czasów Pogan, w ostrzejszej formie; doświadczenie ze sprawiedliwością, sprzyjające osiągnięciu doskonałości; ostateczna próba i wieczne szczęście w służbie i czci dla Boga dla posłusznych. Ponad wszelką wątpliwość takie jest znaczenie antytypicznego snu, które podał nasz drogi Pastor, ponieważ również w innych swoich pismach, kazaniach i wykładach, poza wyjaśnieniem 4. rozdziału Księgi Daniela, zawarł podobne myśli na temat Boskiego planu wobec rodziny ludzkiej.
(15) Piąty rozdział Księgi Daniela zawiera opis uczty Balsazara, napisu na ścianie, odczytania i wyjaśnienia tego napisu. Antytyp tego wyjaśnienia jest pokazany na jednym z obrazów użytych w niemieckiej wersji Fotodramy, gdzie nasz Pastor jest