Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 467
Daniel – typ i antytyp
przedstawia wyjaśnienia na temat chronologii i proroctw, jakich udzielił brat Miller za pośrednictwem brata Barboura oraz od brata Barboura bezpośrednio. Choroba Daniela (w. 27.) wydaje się przedstawiać świadomość swoich słabości i niepokój, jakie brat Russell musiał odczuwać, gdy zrozumiał prawdziwe i właściwe zastosowanie czasu proroczego, który wcześniej odrzucał i wyszydzał. Podniesienie się Daniela po chorobie i wykonywanie pracy dla króla (Balsazara) jest typem działalności brata Russella, wykonywanej po opisanych wydarzeniach, która była pożyteczna dla nominalnego ludu Bożego. Zdziwienie Daniela widzeniem przedstawia zdumienie brata Russella antytypem tego widzenia. W typie nikt nie zrozumiał wizji, co reprezentuje fakt, że wówczas, gdy brat Russell po raz pierwszy zgłębił jej antytyp i był nim zdumiony, to nikt, z wyjątkiem zaangażowanych w to braci, nie rozumiał aktualnie wypełniającego się antytypu.
(36) Dziewiąty rozdział Księgi Daniela zawiera wyznanie przez Daniela grzechów Izraela, które doprowadziły do niewoli babilońskiej i spustoszenia Jerozolimy, prośbę Daniela o przebaczenie dla ludu oraz o odbudowę świątyni i miasta, a także objawienie Gabriela o 70 tygodniach dane w odpowiedzi na modlitwę Daniela. Przebywanie Daniela w Babilonie podczas rządów Dariusza (w. 1.,2.) przedstawia pozostawanie brata Russella wśród chrześcijan w czasie panowania Jezusa w Paruzji. Zrozumienie przez Daniela (w. 2.) z ksiąg (3 Moj. 26:31-35; Jer. 25:11,12; 29:10), że spustoszenie Jerozolimy, pokazane w upadku domu królewskiego i świętego domu Pańskiego, będzie trwać 70 lat, przedstawia rozpoznanie przez brata Russella na podstawie Pisma Świętego, że prawdziwy Kościół, jako Boskie embrionalne Królestwo i Świątynia, miał być niszczony przez symboliczny Babilon w trakcie przeważającej części Wieku Ewangelii. Na początku 70. roku niewoli narodowej Daniel zrozumiał, że czas wyswobodzenia ludu oraz odbudowy świątyni i miasta był bliski, co reprezentuje rozpoznanie przez brata Russella, iż uwolnienie duchowego Izraela i ustanowienia Kościoła jako Boskiego Królestwa zarodkowego i Świątyni miało się wkrótce dokonać. Świadomość bliskości wyzwolenia spowodowała, że Daniel szukał oblicza Pańskiego,