Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 474
Daniel – typ i antytyp
a zakończonej we wrześniu 1915 r. W tym samym czasie zwrócił on uwagę brata Russella na pięć równoległości przyszłych wydarzeń, z których wszystkie wypełniły się zgodnie z przewidywaniami; trzy z nich w 1918 r. – zob. P2, s. 382-394 (Dodatek Posłańca Epifanii do II Tomu Paruzyjnego, Uwaga II do s. 246,247 – TP 1971 r., s. 35 – przyp. tłum.). Ten wspomniany piąty brat powiązał wydarzenia z kampanii z 1915 r. i z oblężenia Jerozolimy w 70 r. w następujący sposób: przyjmując daty według czasu księżycowego i odnosząc je do wydarzeń opisanych przez Józefusa, odkrył równoległości z wydarzeniami na froncie wschodnim wiosną i latem 1915 r., dokładnie 1845 lat co do dnia według czasu księżycowego po wydarzeniach w Jerozolimie w 70 r. W tych wydarzeniach równoległość stanowili Rzymianie i państwa centralne oraz Żydzi i alianci. Gdy Rzymianie byli powstrzymywani przez Żydów podczas oblężenia Jerozolimy, to państwa centralne były odpierane przez aliantów dokładnie 1845 lat później według czasu księżycowego. Natomiast za każdym razem, kiedy Rzymianie przezwyciężali Żydów, państwa centralne odnosiły zwycięstwo nad aliantami, dokładnie 1845 lat później co do dnia według czasu księżycowego. Przytoczone fakty dotyczące równoległości dowodzą, że działania pięciu wymienionych braci stanowią antytypy działań Gabriela przedstawionych w Dan. 9:21-27.
(43) Zbadamy obecnie Księgę Daniela od 10. do 12. rozdziału i ostatnią, najwspanialszą wizję Daniela. Tak jak dotychczas pominiemy prorocze fragmenty wizji i ograniczymy naszą uwagę do jej elementów typicznych, zgodnie z celem tego wykładu, tzn. przedstawieniem typu i antytypu Daniela. Dziesiąty rozdział zawiera prośby Daniela i aby zrozumieć ich antytypy, należy pamiętać o wcześniejszym, wrogim nastawieniu brata Russella do proroctw czasowych. Trzytygodniowy smutek Daniela (w. 2.), naszym zdaniem, przedstawia siedem lat smutku (1868-1875) brata Russella, ponieważ nie odczuwał on należytej radości, która byłaby jego udziałem, gdyby rozumiał znaczenie proroctw czasowych. Trzy dni, następujące po trzytygodniowym poście, symbolizują jeden rok, jak tego dowodzą fakty, zaś powstrzymywanie się Daniela od jedzenia przez trzy tygodnie (w. 3.)