Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 488
Daniel – typ i antytyp
wyjaśnione mu przez brata Barboura – znaczenie okresów w czasie końca, aby gdy się one rozpoczną, mądrzy mogli zrozumieć rozwijające się prawdy na czasie. W ten sposób, w antytypie, Pan sprawił, że brat Russell zrozumiał, że w 1829 r. (koniec 1290 lat) rozpocznie się pierwszy z tych okresów, trwający do 1874 roku, a od tego roku aż do opuszczenia Ziemi przez Kościół nadejdzie dla mądrych – mądrych panien – jaśniejszy i bardziej błogosławiony czas oświecenia. Jezus objawił to naszemu Pastorowi, czego bez żadnej wątpliwości dowodzą pisma brata Russella, szczególnie jego wyjaśnienia dni i tygodni z Księgi Daniela podane w P2 i P3.
(55) Polecenie Gabriela skierowane do Daniela (w. 13.), aby szedł swoją drogą aż do końca, nie oznacza, że Daniel został przez to zachęcony do wierności aż do czasu końca, ale że miał zachować wierność aż do końca swojego życia – była to zachęta do wierności aż do śmierci. W antytypie to napomnienie zostało skierowane przez naszego Pana do brata Russella, aby był on wierny aż do śmierci. Stwierdzenie „aż odpoczniesz” oznaczało dla Daniela, że gdy zakończy się jego życie, będzie spał w śmierci, aż do powrotu Starożytnych Godnych. Dla naszego Pastora oznaczałoby to, że będzie miał odpoczynek wiary, podczas gdy jego człowieczeństwo było uważane za umarłe – w czasie jego ofiary (Rzym. 6:3-11). Otrzymanie nagrody przez Daniela w zmartwychwstaniu, jako księcia na Ziemi podczas Tysiąclecia, jest przepowiedziane w słowach: „zostaniesz w losie twoim” – dziedzictwie. Wyrażenie „aż do skończenia dni” nie oznacza do końca 1260, 1290, 1335 dni, czego dowodem jest to, że wszystkie zakończyły się w odległej przeszłości, a Daniel wciąż nie powrócił. Jak sugeruje tok rozumowania przedstawiony w tej księdze, której tematem przewodnim jest panowanie grzechu, to wyrażenie oznacza zatrzymanie zła i rozpoczęcie panowania sprawiedliwości przez ustanowienie