Epifaniczny tom 9 – rozdział 6 – str. 362

Niektóre krótkie typy opisujące Posłańca Paruzji

prawdy i przeciw błędowi podczas Żniwa oraz w okresie Laodycei. Ponadto wyrażenia opisujące Jasobama jeszcze bardziej identyfikują go jako typ naszego Pastora. W 2Sam.23:8 jest on nazwany Tachmojczykiem, a w 1Kron. 11:11 Chachmonitą, dosłownie synem Chachmonowym. Te określenia, powstałe z tego samego hebrajskiego rdzenia, oznaczają roztropny i odnoszą się do cechy mądrości, którą nasz Pan proroczo i w jasny sposób stosuje do Onego Sługi (Mat. 24:45-47; Łuk. 12:42-45). W 2Sam. 23:8 jest o nim powiedziane jako o zajmującym stanowisko (KJV – przyp. tłum.), co jest odniesieniem do urzędowych władz Onego Sługi jako specjalnego przedstawiciela Jezusa, polegających na zarządzaniu domownikami Pana. Określenie występujące w obu wersetach „najprzedniejszy między dowódcami” (KJV) opisuje Jasobama jako największego wojownika Dawida, typicznie pokazując, jak w końcu tego wieku On Sługa będzie największym wojownikiem ze wszystkich wojowników Kościoła. On jest błędnie nazwany Esnitą w przekładzie A.V., ponieważ zgodnie z właściwym przekładem brzmi to: „jego włócznia”, tzn. włócznia Jasobama. Ponownie ze względu na złe tłumaczenie, Jasobam (lud powróci, tj. z przekleństwa do restytucji) jest w 2Sam 23:8 nazwany Adino (UBG – w jęz. pol.). To określenie oznacza machać (tzn. zamachnąć) jego włócznią i tak powinno zostać to przetłumaczone. Te dwie poprawki w tłumaczeniu sprawią, że ten werset prawidłowo oddany nie będzie zawierał wtrąconego zdania. Taka interpretacja harmonizuje powyższy werset z jego niemal równoległym wersetem z 1Kron. 11:11. Dlatego możemy werset z 2 Sam. 23:8 przetłumaczyć następująco: Ci są sławni (słynni) wojownicy należący do Dawida – roztropny, który siedział na stanowisku (jako) główny z trzech (głównych). On machał nią, swoją włócznią, przeciw ośmiuset (których) zabił w jednym momencie.

      (3) Zauważmy, że w wersecie z 2Sam. 23:8 jest mowa o ośmiuset zabitych, a w wersecie z 1Kron. 11:11 jest mowa o trzystu zabitych przez Jasobama. Oba stwierdzenia powinny zostać przyjęte jako fakty, jak na to wskazuje antytyp. Rozumiemy, iż włócznie przedstawiają zapisane nauki obalające,

poprzednia stronanastępna strona