Epifaniczny tom 9 – rozdział 6 – str. 367
Niektóre krótkie typy opisujące Posłańca Paruzji
laodycejskie warunki, w jakich przebywał On Sługa – takie, w których był on ukryty przed zrozumieniem przez świat (Izaj. 26:20). Dawid będący w twierdzy (2Sam. 23:14; 1Kron. 11:16) – najwidoczniej miejsce obronne w jaskini Odollam – przedstawia Pastora jako mieszkającego w Bogu, jako swym schronieniu i twierdzy (Psalm 91:1,2). Filistyni w tym miejscu (wieśniacy – sekciarze), jeżeli weźmiemy pod uwagę stosunek Jasobama do nich, przedstawiają przesiewczy zaprzeczających Okupowi w 1878 r. i 1879 r., którzy poruszali niebo i ziemię, aby pozbyć się prawdy na temat równoważnej ceny i zaspokojenia sprawiedliwości przez ofiarę. Słowo Refaim oznacza olbrzymy i przedstawia upadłych aniołów, podczas gdy dolina Refaim wydaje się ilustrować sferę działania upadłych aniołów. W niej naprawdę zaprzeczający Okupowi przesiewacze obozowali w bezbożnym sojuszu z demonami, grzesznie z nimi współdziałając w walce przeciw Okupowi i ofierze za grzech. W tej bitwie brat Russell jako antytypiczny Dawid znalazł bezpieczeństwo w Jehowie, swym schronieniu, twierdzy i miejscu zamieszkania (Psalm 91:2,9,10). Betlejem (dom chleba) przedstawia nauki Biblii jako pokarm dla serca i umysłu. Oddział Filistynów w Betlejem przedstawia Barboura i sprzymierzonych z nim nauczycieli zaprzeczających Okupowi, najeżdżających, okupujących i nadużywających swoich urzędów w nauczaniu Biblii, w ich wysiłkach obalenia prawdy o Okupie i o zaspokojeniu sprawiedliwości przez ofiarę za grzech. Jasobam, przychodząc do Dawida w tych warunkach, opisanych w wersetach będących pod naszą uwagą, przedstawia naszego Pastora jako pielgrzyma przychodzącego z pomocą w 1878 r. i 1879 r. naszemu Pastorowi jako Onemu Słudze w antytypicznych warunkach właśnie opisanych.
(8) Studnia w bramie Betlejem przedstawia Biblię – składnicę prawdy – z której nauczyciele prawdy – antytypiczni Betlejemczycy − mają przywilej czerpać i przynosić ją innym do picia. Pragnienie Dawida, aby napić się wody z tej studni, związane z Jasobamem, przedstawia pragnienie Onego Sługi, by poznać szczegóły prawdy na temat Okupu i zaspokojenia