Epifaniczny tom 2 – rozdział 1 – str. 14
Uwagi ogólne
w czasie Małego Okresu przy końcu Tysiąclecia, lecz teraz, w Wieku Ewangelii, są jasne jako takie. Naszym czytelnikom nasuną się niezliczone inne przykłady myśli z Żyd. 11:3. Tak więc Żyd. 11:3 w ogóle nic nie mówi na temat stworzenia przez Boga wszystkich rzeczy z niczego, ponieważ w ogóle nie dotyczy stwarzania. Ten błędnie przetłumaczony werset jest jedynym fragmentem, na którym opiera się nauka denominacji, że wszystkie rzeczy zostały stworzone z niczego.
Podamy teraz wszystkie przypadki wystąpienia słowa bara, hebrajskiego czasownika poprawnie tłumaczonego w przekładzie A.V. jako stwarzać. Jak wskazaliśmy powyżej, niektóre z tych fragmentów same w sobie nie rzucają żadnego światła na to, czy bara oznacza tworzyć coś z niczego czy też nie. Nie mają one zatem związku z omawianą kwestią. Lecz inne z nich są wyraźnie jednoznaczne w tej kwestii, a wszystkie one wskazują, że stworzyć nie znaczy uczynić coś z niczego, lecz uczynić coś nowego z poprzednio istniejących rzeczy. Zauważamy, że słowo bara oznacza przede wszystkim ściąć coś w przygotowaniu do wyrobienia czegoś z tego lub zrobienia czegoś z tym, jak potwierdzają to następujące teksty: Jozue 17:15; Ezech. 21:19; 23:47. Posiada ono także drugie znaczenie – stwarzać – wywodzące się z faktu ścinania czegoś w przygotowaniu do wyrobienia czegoś z tego lub zrobienia czegoś z tym. To główne znaczenie przeczy poglądowi wyznaniowców, a potwierdza nasz punkt widzenia. Najpierw przytoczymy listę tekstów, które nie określają znaczenia bara: 1Moj. 1:1; 2:3,4; Psalm 89:13; Izaj. 40:26; 42:5; 45:18; Ezech. 28:13,15. Ponieważ same w sobie nie dają nam one żadnego światła co do znaczenia bara, pozostawiamy je bez dalszej analizy.
Obecnie przytoczymy i krótko skomentujemy wszystkie pozostałe przypadki wystąpienia tego słowa, co – omówione – z pewnością potwierdzi nasz pogląd, że stworzyć oznacza uczynić coś nowego z poprzednio istniejących rzeczy. Takim z pewnością jest jego znaczenie w mowie potocznej,