Epifaniczny tom 2 – rozdział 1 – str. 21
Uwagi ogólne
eter, radio, światło i zasada życia. Dla przykładu, najniższa ranga istot duchowych (zwana aniołami w wąskim znaczeniu tego słowa), różna od cherubinów, serafinów, księstw, zwierzchności, mocy i państw (Efez. 1:21), jest w Biblii określana jako posiadająca ciała z ognia (Żyd. 1:7). Być może pozostałe z siedmiu rang wyżej wymienionych duchów posiadają ciała z innych substancji duchowych. Jest bardzo prawdopodobne, że Logos (nasz Pan w przedludzkim stanie) miał ciało utworzone z duchowej lub duchowych substancji wyższej rangi niż ciała wyżej wspomnianych siedmiu rang stworzonych istot duchowych.
Sam Stwórca jako Duch musi posiadać ciało składające się z substancji duchowej. Pismo Święte wyraźnie potwierdza, że nie jest On po prostu wielkim umysłem bez ciała, lecz posiada jedno i drugie: twierdzi, że posiada On kształt (Jana 5:37), że zmartwychwstały Duch – Jezus – jest Jego obrazem (1Kor. 15:45; 2Kor. 3:17; 1Piotra 3:18; Kol. 1:15; Żyd. 1:3-5), że święci otrzymają duchowe ciała, takie jak Jego (1Kor. 15:40-49, 51-54; 1Jana 3:2; 2Piotra 1:4) i że święci zobaczą Jego oblicze (Obj. 22:4), czego nie można uczynić wobec bezcielesnego umysłu, gdyż nie posiada on oblicza. Co więcej, oblicze sugeruje ciało. Pamiętna scena z 2Moj. 33:18-23 wyraźnie potwierdza, że Bóg ma ciało. Przypisując Bogu nieśmiertelność, Pismo Święte wydaje się wskazywać na to, że Jego ciało składa się z zasady życia. Taką wydaje się być myśl Jana 5:26: „Albowiem jako ojciec ma żywot sam w sobie”. Wyrażenie to niewątpliwie uczy, że Bóg posiada nieśmiertelność. Lecz dlaczego ją posiada? Tekst wskazuje, iż jest tak dlatego, że ma On żywot sam w sobie, tzn. nieśmiertelność jest Jego istotą. Lecz to Boska dusza (Żyd. 10:38) jest Jego istotą. A Jego dusza, tak jak każda inna, składa się z dwóch części: zasady życia i ciała. Wydaje się więc, że Jego ciało także jest zasadą życia. Taką zatem wydaje się być myśl wyrażenia „Jako ojciec ma żywot sam w sobie”. Jeśli Boskie ciało składa się z zasady życia, z łatwością możemy zrozumieć, dlaczego musi być On nieśmiertelny – nie podlegający śmierci,