Epifaniczny tom 2 – rozdział 12 – str. 484
Szósty dzień – człowiek
Wniosek taki wyciągamy stąd, że przeciętna głowa liczy obecnie około 56 cm w obwodzie, podczas gdy przeciętna czaszka znaleziona w Pompejach ma 61 cm. Skoro w czasie niecałych 2000 lat średnia czaszka zmniejszyła się o 5 cm, w ciągu 6000 lat od Adama spadek taki musiał wynieść około 14 cm. Rozważania te pomagają nam zdobyć lepszy pogląd na to, czym był Adam jako obraz Boga. Jaki to kontrast z dzisiejszym przeciętnym człowiekiem! Jakże upadły jest dzisiejszy człowiek!
Według w. 26 Adam nie tylko był stworzony na obraz Boga, ale także na podobieństwo Boga i Logosa, tzn. otrzymał królewską władzę panowania nad ziemią i jej wielorakimi formami życia. Stanowiło to jego podobieństwo do Boga i Logosa. Właściwe tłumaczenie stosownej części w. 26 potwierdza, że właśnie to kryje się pod wyrażeniem „według podobieństwa naszego”: „Według podobieństwa naszego niech panuje także nad [dzikimi zwierzętami ziemi, tak podaje Septuaginta i manuskrypt syryjski] rybami morskimi i nad ptactwem niebieskim i nad oswojonymi zwierzętami i nad całą ziemią i nad wszelkim pełzającym stworzeniem pełzającym po ziemi”. Słowa tego przekładu dostarczają nam definicji Boskiego podobieństwa w Adamie – jego władzy nad tą planetą i jej wszystkimi różnorodnymi formami życia. W ten sposób Adam stał się królem ziemi i stworzenia zwierzęcego. W poprzednim rozdziale naszej analizy na temat stworzenia przyjrzeliśmy się w krótkości różnym formom życia na ziemi – na lądzie, w wodzie i powietrzu. Adam został uczyniony władcą każdej formy takiego życia – w morzu, powietrzu i na lądzie, jak również samej ziemi. Panowanie nad tą drugą sferą jego królestwa oznacza, że posiadał zdolność odkrycia i używania dla dobra własnego i swych poddanych wszystkich praw i sił przyrody związanych z ziemią, nim samym i jego poddanymi, tak jak wymagały tego jego własne i ich potrzeby. Sugeruje to pomysłowość odkrywczą i wykonawczą,