Epifaniczny tom 2 – rozdział 13 – str. 514
Szósty dzień – człowiek (c.d.)
przypadków wystąpienia ruach w tym wierszu], 10; Habak. 2:19; Mat. 27:50 [nie ducha, lecz oddech; Mar. 15:37, 39; Łuk. 23:46 są przetłumaczone podobnie, a nawet jeszcze gorzej, ponieważ czasownik expneusen, z tego samego rdzenia, co rzeczownik pneuma, został oddany „oddał ducha”, podczas gdy powinien być przetłumaczony jako wziął ostatni oddech, umarł]; Jana 19:30; Jak. 2:26 [słowo pneuma oznacza tutaj powietrze, tak jak wykazaliśmy to w punkcie (2), oraz oddech]. Ponieważ oddech jest niewidzialną siłą i ponieważ zasada życia, niewidzialna siła, była początkowo zaczerpnięta z tlenu powietrza, który Adam przyswajał sobie z oddechu, jaki Bóg wprowadził do jego układu oddechowego, a także ponieważ ta zasada życia jest podtrzymywana przez stały proces oddychania – słowa ruach i pneuma nabrały znaczenia (5) zasady życia, tzn. iskry życia, co ilustrują następujące teksty: Ijob 6:4; 10:12; Kaz. 3:19,21 [dwa razy]; 8:8 [dwa razy]; 11:5; Izaj. 42:5; 57:16; Jak. 2:26 [słowo pneuma oznacza tutaj nie tylko powietrze i oddech, lecz także zasadę życia]; Obj. 13:15 [pneuma, oddane tutaj jako duch, oznacza w tym miejscu zasadę życia]. Ponieważ nasza energia, która jest niewidzialną siłą, w znacznym stopniu jest produktem zasady życia, słowa ruach i pneuma nabrały znaczenia (6) witalności, wigoru, ożywienia – niewidzialnej mocy, co ilustrują następujące wersety: 1Moj. 45:27 [słowo ruach, tutaj oddane jako duch, oznacza wigor, ożywienie]; Joz. 2:11 [słowo ruach, oddane tutaj jako duch, oznacza wigor, ożywienie]; 5:1; Sędz. 15:19; 1Sam. 30:12; 1Król. 10:5; 2Kron. 9:4; Dz.Ap. 17:16; Obj. 13:15 [poza znaczeniem zasady życia pneuma oznacza tutaj także witalność, wigor, ożywienie].
Ponieważ przywilej życia, niewidzialna siła, jest ściśle związany z zasadą życia, słowa ruach i pneuma nabrały znaczenia (7) przywileju do życia, czego dowodzą następujące wersety: 4Moj. 16:22; 17:1-6 [obydwa mówią o Panu jako o Bogu