Epifaniczny tom 2 – rozdział 13 – str. 515

Szósty dzień – człowiek (c.d.)

duchów wszelkiego ciała, ponieważ kontroluje On przywilej życia każdej istoty ludzkiej]; Kaz. 12:7; Łuk. 8:55; Obj. 13:15 [słowo pneuma oznacza tutaj nie tylko zasadę życia i witalność, lecz także przywilej życia, który dwurożna bestia dała obrazowi bestii].

      Ponieważ zasada życia ściśle wiąże się z prawem do życia u tych, którzy je posiadają – Boga, Chry­stusa, dobrych aniołów i nowych stworzeń – słowa ruach i pneuma nabrały znaczenia (8) prawa do życia. Rodzaj Adama utracił w nim prawo do życia, chociaż ci z rodzaju, którzy całkowicie nie zostali jeszcze poddani procesowi umierania, cieszą się tymczasowym przywilejem życia, nie posiadając do niego pra­wa. Chociaż śmierć Chrystusa zagwarantowała zwrócenie upadłej ludzkości na pewnych warunkach pra­wa do życia (i rzeczywiście zwraca je tym, którzy je spełniają), w czasach Starego Testamentu prawo to nie było udzielone żadnemu człowiekowi, ponieważ Chrystus wtedy jeszcze nie umarł za ludzkość. Tłu­maczy to fakt, że w Starym Testamencie słowo ruach nie było używane w znaczeniu prawa do życia, z wyjątkiem proroctw o Jezusie i Kościele. Potwierdzają to następujące wersety: Psalm 31:6; Łuk. 23:46; Dz.Ap. 7:59.

      Ponieważ usposobienie – umysł, serce i wola – jest niewidzialną siłą, słowa ruach i pneuma nabrały znaczenia (9) usposobienia Boga, Chrystusa, aniołów i ludzi. Następujące teksty używają tych słów w znaczeniu usposobienia: 1Moj. 26:35; 41:8; 2Moj. 6:9; 28:3; 35:21; 4 Moj. 5:14; 5Moj. 2:30; Sędz. 8:3; 1Sam. 1:15; 16:14; 1Król. 21:5; 1Kron. 5:26 [dwa razy]; 2Kron. 21:16; 36:22; Neh. 9:20; Ijob 7:11; 15:13; 32:18; 34:14; Psalm 32:2; 34:19; 51:10-12, 19; 106:33; 142:4; Przyp. 11:13; 14:29; 15:13; 16:2, 18, 19, 32; 17:27; 18:4 [dwa razy]; 25:28; 29:11, 23; Kaz.Sal. 1:14, 17; 7:8, 9; Izaj. 11:2 [cztery razy]; 19:3, 14; 54:6; 57:15 [dwa razy]; 63:10; 65:14; Jer. 51:11; Ezech. 11:5, 19; 36:26; Dan. 2:1, 3;

poprzednia stronanastępna strona