Epifaniczny tom 2 – rozdział 2 – str. 64
Świat Ducha
posiadany i promowany. Powyższy dowód Jego powstania (podczas gdy Bóg istniał od zawsze) oraz natura przedludzkiego Logosa, niższa od Boskiej – podobnie dowodzą Jego niższości wobec Ojca. Tak więc zanim przyszedł na świat, był niższy od Ojca. Ponadto, fakt, że wyniszczył Samego Siebie z przedludzkiej natury, urzędu i chwały (Jana 1:14; 2 Kor.8:9; Filip.2:7; Żyd.2:9,10,14,16-18) dowodzi, że jako Logos był niższy od Ojca. Gdyby bowiem był równy Ojcu, nie mógłby wyniszczyć Samego Siebie; skoro bowiem nie może uczynić tego Ojciec, ktoś równy Mu także nie mógłby tego uczynić. A zatem przedludzki Logos był niższy od Ojca.
Tak więc w czasie pobytu na ziemi był On z konieczności niższy od Ojca; jako człowiek i jako człowiek spłodzony z Ducha był On niższy od Siebie zanim stał się człowiekiem (Żyd.2:9). Myśl taką potwierdzają także cztery wersety przytoczone pod koniec poprzedniego paragrafu. Wszystkie odniesienia, które dowodzą, że w czasie pobytu na ziemi był On posłańcem, sługą i narzędziem Boga, jednoznacznie ukazują Go jako niższego od Ojca, tak jak posłaniec, sługa i narzędzie innego jest zależne i niższe od tego, który je posyła. A oto lista niektórych takich tekstów: Iz.42:1; 49:5; 61:1; Mat.20:23; Jana 3:34,35; 4:34; 5:19,20,22,30; 7:16,28; 8:28; 9:4; 10:38; 12:49; 16:5; 17:4; Dz.10:38; Rzym.8:32; Żyd.3:2; 1 Piotra 2:4,23. Poprzednio przytoczone wersety wskazujące na Jego głód, zmęczenie, smutek, pokusy, cierpienie i śmierć potwierdzają to samo. Fakt, że modlił się do Boga, wskazuje na Jego niższość wobec Boga w czasie przebywania w ciele. Jego lęk, że może nie powrócić z martwych, gdyż sądził, że być może w jakiś sposób nie zadowolił doskonale Boga (Żyd.5:7), potwierdza Jego niższość. To, że nie wiedział wszystkiego, dowodzi Jego niższości wobec Ojca w wiedzy (Mar.13:32). Jego stwierdzenie „Ojciec mój większy jest niż