Epifaniczny tom 2 – rozdział 2 – str. 72

Świat Ducha

jakie zechciał On nam objawić. W odpowiednim czasie dokładne szczegóły niewątpliwie staną się nam wiadome. Bez względu jednak na to, jakiej metody użył Bóg do wyjaśnienia Logosowi różnych szczegółów na temat istot i rzeczy, jakie pragnął, by On jako Jego Narzędzie stworzył – rozum Logosa był wystarczająco zdolny, by pojąć stosowne wskazówki, a Jego zdolności wykonawcze były wystarczająco rozwinięte i skuteczne, by udzielić tym istotom i rzeczom nie tylko istnienia, lecz także dokładnych atrybutów i cech wymaganych w Boskich planach i szczegółach. Tak więc odpowiednie zdolności intelektualne i wykonawcze Logosa musiały być najwyższego rzędu zgodnego z naturą niższą od Boskiej w celu stworzenia świata ducha i materii. Stanie się to jasne na podstawie krótkiego przeglądu wykonanych rzeczy oraz ogromnej różnorodności, szczegółów i atrybutów stworzeń utworzonych przez Boga za pośrednictwem Logosa. Są one wielkie ze wszystkich punktów widzenia.

      Według Kol.1:16 i Jana 1:3 Logos stworzył wszystkie istoty duchowe w świecie duchowym z wyjątkiem Ojca i Syna oraz wszystkie stworzenia ożywione i nieożywione w świecie materialnym. Chociaż jest to w sposób ogólny wyrażone u Jana 1:3, co już cytowaliśmy, szczegółowo jest to podane u Kol.1:16: „Albowiem przezeń [nie hypo, lecz dia] stworzone są wszystkie rzeczy, które są na niebie [świat duchowy] i na ziemi, widzialne [dla ludzkiego oka, a więc ogólnie rzecz biorąc rzeczy ziemskie] i niewidzialne [dla ludzkiego oka, a wiec ogólnie rzecz biorąc rzeczy niebiańskie], bądź trony, bądź państwa, bądź księstwa, bądź zwierzchności, wszystko przezeń i dla niego stworzone jest”. Wyrażenia „trony”, „państwa”, „księstwa” i „zwierzchności” oznaczają cztery rangi, a być może cztery różne natury stworzonych istot duchowych. W Efez.1:21 znowu mowa o tych samych czterech rangach, przy czym tutaj słowo „moce”

poprzednia stronanastępna strona