Epifaniczny tom 2 – rozdział 2 – str. 73
Świat Ducha
oznacza klasę nazwaną u Kol.1:16 „tronami”. Aniołowie z Rzym. 8:38 wydają się być piątą rangą, być może naturą stworzonych istot duchowych. Oprócz tego Biblia mówi o cherubinach i serafinach (1Moj. 3:24; Ezech. 28:14; Izaj. 6:2,6), którzy najwyraźniej są jeszcze dwoma innymi rangami istot niż powyższych pięć rang stworzonych duchów. Logos, także stworzony duch, był jeszcze wyższej rangi niż te wymienione powyżej. Tak więc wydaje się, że było osiem rang i natur stworzonych duchów, przy czym Logos – najwyższy z nich – stworzył siedem pozostałych. Oznacza to, że Bóg dał Logosowi różne substancje duchowe, między innymi zasadę życia, jak również odpowiednie plany i szczegóły z poleceniem stworzenia pozostałych wyżej wymienionych siedmiu rang i natur duchowych przez wykorzystanie określonych substancji duchowych dla utworzenia odpowiednich ciał i udzielenia istnienia duchowym istotom przez połączenie z tymi ciałami zasady życia.
Nie znamy szczegółów na temat jednej lub wielu substancji, z których stworzona została każda ranga czy natura istot duchowych, nie mówiąc już o proporcjach każdej substancji użytych dla każdej natury, ich zróżnicowania i połączenia. Nie wiemy też, jakie są członki tych duchowych ciał. O ich ciałach wiemy tylko to, że składają się z jakiejś niepsującej się substancji duchowej, że mogą przenikać i przechodzić bez przeszkód przez substancje materialne, że są obdarzone niezwykle szybkimi władzami poruszania się i że są bardzo silne fizycznie, umysłowo, moralnie i religijnie. To, że mogą umierać oczywiste jest z faktu, że Lucyfer, który przez grzech stał się szatanem, zostanie unicestwiony (Żyd. 2:14; Izaj. 14:15; 27:1; Ezech. 28:14,15,19), a nie pokutujący upadli aniołowie podzielą z nim ten los (Mat. 25:41). By utworzyć te wspaniałe ciała, Logos potrzebował wielkiej zręczności i zdolności wykonawczych; potrzebował ich jednak o wiele więcej, by stworzyć ich władze umysłowe, moralne i religijne, wyposażając ich pod tym względem o wiele