Epifaniczny tom 9 – rozdział 1 – str. 41

Pańska jest skurczona?” oznaczało: czy Bóg był ograniczony w wykonywaniu swej mocy wyłącznie do samego Mojżesza jako przedstawiciela (w. 23.)? Pytanie to dało Mojżeszowi do zrozumienia, że Bóg bez niego jako narzędzia wykonawczego może użyć swej nieograniczonej mocy w inny sposób – bez udziału Mojżesza w dostarczaniu mięsa dla pożądliwego ludu. Antytypicznie przez to pytanie Bóg daje do zrozumienia, że Jego moc nie ogranicza się jedynie do Jezusa, zazwyczaj ramienia Jehowy, przedstawiciela Jego mocy. Boża moc jest dostateczna oraz może być użyta, by dostarczyć antytypicznego pokarmu dla pożądliwych ludzi bez posłużenia się Jezusem jako przedstawicielem Boga. Następujące słowa są dosłownym tłumaczeniem ostatniego członu w. 23.: „Teraz ujrzysz wypełnienie Słowa Mego czyli nie [przez ciebie]”. W przekładzie A.V. jest zawarta myśl, jakoby Mojżesz wątpił w Bożą moc w tej sprawie, co nie jest prawdą, jak tego dowodzi kontekst zawarty w jego pytaniach z wersetów 21. i 22., a także nie może to być antytypicznie prawdą w przypadku Jezusa. W antytypie Bóg zapewnił Jezusa, że bez Jego współpracy ujrzy On rozwiązanie tej sprawy i doświadczy Boskiego wypełnienia obietnicy. Bóg wypełnił ją bez pośrednictwa Jezusa, usuwając ograniczenia wobec Szatana i jego dążenia do rozpowszechniania błędów przeciwko Okupowi. Zatem Bóg dozwolił, aby poprzez działanie Szatana ci pożądliwi ludzie otrzymywali umysłowy pokarm mniej lub bardziej przeciwny Okupowi. Nie zapominajmy, że takie Boże zarządzenie było z dozwolenia i negatywne, a nie przyczynowe i pozytywne. Ono po prostu usunęło ograniczenia z „Szatana, starego kłamcy”, w wyniku czego uzyskał on pewną miarę tolerowanej wolności, by szerzyć teorie przeciwko Okupowi. Bóg, autor prawdy, w którym nie ma ciemności (1 Jana 1:5), mógł w tej sprawie mieć jedynie bierny i nieograniczający Szatana udział. Te rozważania pokazują, że moralnie Jezus – Prawda, nie mógł („skurczona”, „chociaż nie”) być przedstawicielem w rozszerzaniu tych błędów, jako właściwego

poprzednia stronanastępna strona