Epifaniczny tom 9 – rozdział 1 – str. 48
na namaszczenie i prorokowanie w Obozie. Czy po takich doświadczeniach, jak te przedstawione w w. 3-12, mógł on, mając taki zapał i będąc tak szczery, powstrzymywać się od opowiadania o tym, jak Pan Jezus z nim postąpił? Jego przyjście do antytypicznego Przybytku jest pokazane w w. 17-19. Całe jego życie dowodzi, że był on Eldadem – umiłowanym przez Boga. Namaszczenie Apollosa w Obozie jest wyraźnie pokazane w jego kazaniu, gdy był jeszcze wśród nominalnego Izraela, co bezpośrednio dowodzi jego prorokowania w Obozie (Dz. Ap. 18:24-26), ponieważ wersety 26-28 dowodzą, że przyszedł później do antytypicznego Przybytku, tj. przyłączył się do prawdziwego ludu Bożego. To, że był miłującym bratem (Medad – miłujący) jest widoczne nie tylko z Dz. Ap. 18:24- 28, lecz również w jego dalszej służbie, bo w duchu, słowie i pracy był on bez wątpienia najskuteczniejszym pomocnikiem św. Pawła, jak o tym świadczą wzmianki w Listach. Rzeczywiście, był on tak umiejętny i skuteczny w pracy Pańskiej, że niektórzy ze słabych cielesnych braci stawiali go po sekciarsku, a wbrew jego woli, wyżej od Pawła jako sługę prawdy (1 Kor. 1:12,13; 3:3-9, 22,23). Obydwaj ci zacni bracia nie żywili zazdrości względem siebie, pomimo tego, że niektórzy powodowani sekciarstwem starali się o ich rozdzielenie. Apollos zawsze uważał Pawła za swego przełożonego w Panu. Postawa Ap. Pawła względem Apollosa jest pięknie przedstawiona w 1 Kor. 4:1-15, gdzie on łączy Apollosa ze sobą, opisując ich wspólną służbę wobec braci z Koryntu. Zobaczmy także 1 Kor. 3:4-10, jako świadectwo wskazujące na podobieństwo i różnicę w ich służbie. Wzmianki św. Pawła o Apollosie są życzliwe i wskazują na jedność ducha (1 Kor. 16:12; Tyt. 3:13), jak to jest pokazane w 1Kor. 3:8.
(43) Kto był Eldadem i Medadem Interim – okresu między dwoma Żniwami? Apostoł Jan był Eldadem, a Jan Wessel – książę Kościoła filadelfijskiego był Medadem. Wiele faktów wskazuje na to, że Jan był Eldadem okresu między Żniwami: (1) Jego oddzielenie i upoważnienie do urzędu apostolskiego