Epifaniczny tom 9 – rozdział 1 – str. 63
ludzi psychicznych (duszewnych) i doprowadza posłusznych spośród nich do granic pleroma, gdzie musi także pozostawać wraz z nimi. Taki jest schemat zbawienia według gnostycyzmu, a gnostycyzm był największym niebezpieczeństwem dla Kościoła smyrneńskiego. Wymagało to wielkich wysiłków Ireneusza – członka gwiazdy Kościoła smyrneńskiego i Tertuliana, który był jego towarzyszem pomocnikiem oraz Hipolita, wielkiego uczonego chrześcijanina, którzy słownie i pisemnie współpracując z innymi, starali się zniszczyć wpływ gnostycyzmu na Kościół chrześcijański. Pod wpływem tych mocnych uderzeń chrześcijańskich uczonych gnostycyzm umarł zasłużoną śmiercią w trzecim wieku, odradzając się znowu w manicheizmie, który w piątym wieku przestał istnieć dzięki potężnym argumentom Augustyna. Oczywiście powstawały inne formy zaprzeczania Okupowi, wśród których dość ważną rolę odgrywał mahometanizm (islam – przyp. tłum.), który pojawił się w okresie pergameńskim.
(55) Powstanie ludu (w. 32.) przedstawia, że jego antytypy w trzech zastosowaniach, zwróciły chętną i wrażliwą uwagę w stronę teorii przeciwnych Okupowi. Fakt, że lud zbierał przepiórki przez 36 godzin (przez cały dzień, przez całą noc i przez cały następny dzień), a 36 jest wynikiem mnożenia 6 przez 6, przedstawia zupełne i kompletne zło przesiewawczego postępowania przeciw Okupowi tych antytypów podczas odpowiednich okresów. Z pewnością wielkie zło przeciwników Okupu we wszystkich trzech zastosowaniach jest oczywiste na podstawie samych faktów, nawet gdyby nie było w typie określenia długości czasu – 36 godzin, które by to sugerowało. Zbieranie przepiórek przez lud przedstawia we wszystkich trzech zastosowaniach gromadzenie przez nich teorii i argumentów przeciwnych Okupowi, tzn. wysiłek intelektualny, by zrozumieć je i dowieść ich rzekomej prawdziwości. To bez wątpienia wymagało wiele czasu i wysiłku intelektualnego. Opanowanie greckich teorii filozoficznych pod względem ich zarysów skierowanych przeciwko Okupowi lub też teorii pisarzy żydowskich w czasie Żniwa Wieku Żydowskiego wymagało