Epifaniczny tom 9 – rozdział 1 – str. 8
(2) W tej części Apostoł mówi o dniu „rozdrażnienia” na puszczy, gdy przez 40 lat Izraelici drażnili Boga swą niewiarą i nieposłuszeństwem (w. 16-19), za co Bóg nie pozwolił, by odpoczęli w Chanaanie (w. 10.,11.,17-19; 4:2). Apostoł dalej pokazuje, że ten okres był typem na dzisiejsze czasy Wiek Ewangelii: „Dziś jeśli byście głos jego usłyszeli [jeślibyście uczynili to z wiarą i posłuszeństwem wysokiemu powołaniu] nie zatwardzajcie serc waszych JAKO [antypicznie] w rozdrażnieniu w dzień onego pokuszenia na puszczy”. Nie tylko fragment ten wskazuje, że dziś Wiek Ewangelii, jest antytypem czterdziestoletniego pobytu Izraela na pustyni, lecz także wyrażenia ye oraz we wypowiadane w liczbie mnogiej wskazują, że tutaj nominalny i prawdziwy duchowy Izrael (w. 7., 12-15; 4:1-3) jest antytypem nominalnego i prawdziwego cielesnego Izraela w czasie trwania doświadczenia na puszczy (w. 8-11, 16-19; 4:2). Tak więc widzimy, że nie rozdzielając tych doświadczeń na pięć odrębnych przesiewań, tak jak w 1 Kor. 10:5-11, Apostoł przedstawia je w jednym zestawieniu zarówno w typie, jak i w antytypie. Skoro w tym fragmencie w słowie „dziś” zawiera się cały Wiek Ewangelii, łącznie z oboma Żniwami, zaś 1 Kor. 10:5-14 wskazuje, że pięć przesiewań miało miejsce w czasie każdego okresu Żęcia, to możemy mieć pewność, iż było również pięć przesiewań w okresie pomiędzy Żniwami, gdyż w ścisłym znaczeniu Wiek Ewangelii jest odrębny od Żniw.
(3) Ta myśl jest szczególnie poparta przez trzy wypełnione fakty: (1) w najmniejszym Miniaturowym Wieku Ewangelii okres między jego Żniwami, jak i same Żniwa miały pięć przesiewań na bardzo małą skalę, (2) w Mniejszym Miniaturowym Wieku Ewangelii miało miejsce pięć przesiewań, (3) ponad 1800 lat pomiędzy dwoma Żniwami składało się z pięciu okresów zwanych: Smyrna, Pergamos, Tyjatyra, Sardes i Filadelfia, a w każdym z nich było przesiewanie na wielką skalę, obejmujące kilka wieków. Przesiewania te odpowiadają, pod względem charakteru i rodzaju, pięciu przesiewaniom Żniw: przeciwko Okupowi (zaprzeczanie Okupowi), niedowiarstwo, kombinacjonizm (łączenie), reformizm i szemrzący kontradykcjonizm (szemrzące zaprzeczanie). Te rozważania przygotowują nas