Epifaniczny tom 9 – rozdział 10 – str. 576
Pierwsze sprzeciwy Saula wobec Dawida – typ i antytyp
teorii ewolucji (dusza Jonatanowa […] umiłował go Jonatan). Książęta utracjuszy koron, nie chcąc stracić ze swej służby tak zdolnego wojownika walczącego przeciw niewierze, jakim był nasz Pastor, zaliczyli go do swoich zwolenników w tej walce (I wziął go Saul), pragnąc, aby nie wracał już więcej do służby ludowi prawdy, ale by służył w ich walce przeciw niewierze (ani mu dopuścił, żeby się wracał do domu ojca swego). Antytypiczny Jonatan i Dawid stali się ze sobą szczególnie związani najserdeczniejszymi więzami (uczynił Jonatan z Dawidem przymierze, w. 3.). Ci pierwsi, uznając wyższość tego drugiego, chętnie i w pełni podporządkowali się antytypicznemu Dawidowi (zdjąwszy z siebie Jonatan płaszcz, w. 4.) w swoim wyposażeniu (szaty, tzn. zbroje), w swoich wykładach (miecz), credach wyznaniowych (łuk) i służbie (pas).
(2) Brat Russell walczył (I wychadzał Dawid […] posyłał Saul, w. 5.) przeciw każdej formie niewiary tak, jak oczekiwali tego od niego książęta utracjuszy koron i odniósł zwycięstwo (powodziło mu się [BWP] – zob. margines KJV), jak można to zauważyć na podstawie stosownych artykułów w Strażnicy od samego początku. To sprawiło, że książęta utracjuszy koron cenili go jako wojownika walczącego z niewiarą, stawiając go ponad wszystkich innych wojowników (I przełożył [cenił] go Saul [ponad] [innymi] rycerstwem). Jego związane z tym postępowanie podobało się członkom Kościoła i innym wojownikom (I był wdzięcznym w oczach wszystkiego ludu, także i w oczach sług Saulowych). Za każdym razem, gdy jego pisma przeciw ewolucji potęgowały jej obalanie, był on witany aplauzem przez członków Kościoła (gdy […] Dawid […] wracał od porażki Filistynów […] niewiasty ze wszystkich miast izraelskich, w. 6.) ogłaszających zwycięstwo (śpiewając) i działających zgodnie (tańcząc) ze świadectwami na swoich zebraniach (bębnami [tamburyny]) i w rozmowach (gęśle, trzystrunowe instrumenty, zob. margines KJV). Oni uznali brata Russella w tym względzie za zdolniejszego od książąt utracjuszy koron (Poraził Saul […] tysiąc; ale Dawid […] dziesięć tysięcy, w. 7.). To było za dużo dla dwoistych umysłów