Epifaniczny tom 9 – rozdział 2 – str. 105
(18) Sen proroczy był działaniem umysłowym, podczas którego prorok widział pewne rzeczy w czasie snu. Sny Józefa o jego przyszłej wielkości są przykładami snów proroczych. Antytypicznie wydaje się, że istnieje różnica między snem a widzeniem. Według proroctwa Joela 2:28 Starożytni Godni będą uprzywilejowani snami jako objawieniami Tysiąclecia, a Młodociani Godni będą uprzywilejowani widzeniami jako objawieniami Tysiąclecia. Myślimy, że różnica między snem a widzeniem jest taka sama, jak ta pokazana przez różnicę między typicznymi sprzętami Przybytku przenoszonymi przez Kaatytów, którzy z punktu widzenia obrazu na Tysiąclecie przedstawiają Tysiącletnich Starożytnych Godnych, a typicznymi sprzętami Przybytku przenoszonymi przez Gersonitów, którzy z punktu widzenia Tysiąclecia przedstawiają Tysiącletnich Młodocianych Godnych. Sprzęty noszone przez Kaatytów były niewidoczne dla ludu, podczas gdy sprzęty noszone przez Gersonitów były w większości widoczne dla ludu. Ponadto sprzęty, które nosili Kaatyci były ważniejsze i bardziej święte od tych noszonych przez Gersonitów. Z tego wnioskujemy, że głębsze i mniej głębokie rzeczy są pokazane przez kontrast, co ma również zastosowanie do tych dwóch zestawów antytypów. Ogólnie mówiąc, różnica w antytypie jest taka: Starożytni Godni przez Boskie natchnienie będą nauczać głębszych prawd Tysiąclecia, a Młodociani Godni będą przez Boskie natchnienie nauczać mniej głębokich prawd Tysiąclecia. W taki sposób rozumiemy wyrażenie: „Starcom waszym sny się śnić będą, a młodzieńcy wasi widzenia widzieć będą”. Pogląd o głębszych prawdach jest także zawarty w myśli, że sen jest działalnością umysłową, podczas gdy pogląd o mniej głębokich prawdach wydaje się być zawarty w myśli, że widzenie jest działaniem fizycznym.
(19) To, co właśnie powiedzieliśmy o różnicy między antytypicznym snem i widzeniem, nie mówi nam dokładnie, czym są takie widzenia i sny, bo są w Biblii głębsze i płytsze prawdy,