Epifaniczny tom 9 – rozdział 2 – str. 135
w relacji do tych trzech klas. Opracowanie tych pozostałych doktryn jest przywilejem Posłańca Epifanii.
(44) Po pokazaniu (w wersetach 6-8) nieporównywalnej wyższości Mojżesza jako swego rzecznika w przeciwieństwie do podrzędnego stanowiska rzecznika, jakie mieli Aaron i Miriam jako prorocy Boga, Jehowa pyta ich stanowczo: „[…] czemużeście się nie bali mówić przeciw słudze [specjalnemu] memu Mojżeszowi” (w. 8.)? W antytypie oznacza to, że Bóg spowodował, iż to pytanie zostało zadane antytypicznemu Aaronowi i Miriam przez różne stosowne strofowania, napominania i sprzeciwy dawane antytypicznie Aaronowi i Miriam przez wiernych braci. Dlaczego nie mieli więcej szacunku dla naszego Pana przemawiającego przez członków gwiezdnych, lecz sprzeciwiali się Jemu, gdy On przemawiał przez tych członków gwiezdnych, a przez to rościli sobie pretensje do równości z Nim jako rzecznicy Boga? W typie i antytypie to pytanie sugeruje, że mieli brak szacunku dla Pana Jezusa przemawiającego przez członków gwiezdnych. Gdyby mieli odpowiedni szacunek, tak w typie jak i w antytypie, żaden z nich nie rościłby sobie pretensji do równości z Jezusem, gdy On działał przez członków gwiezdnych jako rzeczników Boga. Brak szacunku w typie i antytypie był powodem tego, że stali się zbyt odważni, bardziej lub mniej aroganccy i bezczelni. To było bardziej prawdziwe i zdecydowane w przypadku typicznej i antytypicznej Miriam niż typicznego i antytypicznego Aarona. Na pewno ich postępowanie i Boskie strofowanie powinny być dla nas gorącą przestrogą, abyśmy powstrzymali się od szemrania przeciwko każdemu wybranemu przez Boga na członka Oblubienicy Chrystusowej i od sprzeciwiania się Jezusowi przemawiającemu przez członków gwiezdnych.
(45) Dezaprobata wyrażona przez Jehowę w typie i antytypie w stosunku do Miriam i Aarona jest w wystarczający sposób przedstawiona w wersetach 2-8, lecz w. 9. wykracza poza dezaprobatę i wyraża opis niełaski Boga. Z pewnością, w typie jak i w antytypie, jest straszną rzeczą wpaść w niełaskę Jehowy, ponieważ tak jak największym błogosławieństwem