Epifaniczny tom 9 – rozdział 2 – str. 90

za żonę Zeforę, która przybyła do Mojżesza i Izraela pod górę Synaj razem z ojcem Jetrem i swymi dwoma synami około rok wcześniej (2Moj. 18:2,5,6). Fakt, że od tego czasu Zefora pozostała z Mojżeszem, stał się bolesnym doświadczeniem szczególnie dla Miriam, ale także dla Aarona. Zefora (mały ptaszek) jest nazwana Etiopką, dosłownie Kuszytką. Były dwie grupy Kuszytów: Murzyni zamieszkujący Afrykę tysiąc mil na południe od terytorium Madianitów z Horebu i ci o jasnobrązowej skórze, którzy mieszkali w Arabii Synajskiej (2 Kron. 21:16). Widocznie ona należała do tej drugiej grupy Kuszytów. Jej ojciec, zwykle zwany Jetrem (2Moj. 4:18; 18:1-24), innym razem Rauelem (4Moj. 10:29), a czasami Raguelem (2Moj. 2:18), jest nazwany kapłanem Madiańskim (2Moj. 2:16-21; 3:1; 18:1) i raz występuje także jako Madianita (4Moj. 10:29). W Księdze Sędziów 1:16 jest nazwany Kenitą. (W Sędz. 4:11 właściwie powinno być chathan [szwagier], a nie chothen [teść]). Cytaty odnoszące się do jego narodowości można pogodzić, rozumiejąc, że to pierwsze określenie (Madianita) odnosi się do narodu, pośród którego żył jako kapłan, a drugie (Kenita) do jego narodowości wynikającej z pochodzenia. Zdaje się, że Kenici byli Amalekitami (1Sam. 15:6). Różnili się od reszty Amakelitów tym, że byli przyjaźni Izraelitom, gdy ci wyszli z Egiptu, tj. na pustynię. Amalekici jako pierwszy naród (4Moj. 24:20) zostali zorganizowani przez Nemroda, pierwszego władcę, który był Kuszytą (1Moj. 10:8-10). To wskazywałoby na to, że oni byli Kuszytami, chociaż Biblia o tym bezpośrednio nie mówi, lecz wnioskujemy, iż tak jest na podstawie wyżej wymienionych faktów, a także tych, które będą podane w następnym zdaniu. Wydaje się, że Nemrod założył królestwo dla każdego ze swoich bratanków – dzieci swoich czterech braci, z wyjątkiem dzieci swego brata Ramy (w. 7, 10). Wśród bratanków tych czterech braci był Amalek. Zatem jest prawdą i widzimy, że chociaż Jetro był kapłanem i (naturalizowanym)

poprzednia stronanastępna strona