Epifaniczny tom 9 – rozdział 4 – str. 276
Żniwo Wieku Ewangelii w typie i antytypie
przedstawia napomnienie dane przez Jezusa nowym stworzeniom, by pokonywały swoje braki poprzez rozwijanie zalet. Nowe stworzenie jest przedstawione w lnianej zasłonie. Zatem pięć typicznych rzeczy, które były oczyszczane, przedstawia pięć odrębnych rzeczy, jakie są oczyszczane w antytypie.
(25) W w. 21-24 Eleazar, jako Najwyższy Kapłan, daje pewne instrukcje dotyczące pracy oczyszczenia. Różnica między podaniem instrukcji przez Mojżesza, a podaniem takich instrukcji przez Eleazara jest następująca: Mojżesz dał je jako Wykonawca, Rzecznik i Wódz Izraela wyznaczony przez Boga, natomiast Eleazar podał je jako Najwyższy Kapłan przyprowadzający do pojednania wojowników i pojmanych przez nich do pojednania z dobrą wolą Bożą i sprawiający, że byli zadowoleni z woli Bożej. W antytypie przez pewne czynności Mojżesza i Eleazara są przedstawione cztery funkcje pracy naszego Pana związane z naszym oczyszczeniem. Jezus jako Wykonawca dopuszcza na nas doświadczenia potrzebne do naszego oczyszczenia, jako Rzecznik – nauki potrzebne do naszego oczyszczenia, jako Wódz nadaje kierunek naszemu postępowaniu, potrzebny do naszego oczyszczenia. Natomiast jako Najwyższy Kapłan wykonuje w nas pracę pojednania, sprawiając, że jesteśmy zadowoleni z dobrej woli Bożej. Doświadczenie dowodzi, iż w czasie Żęcia, zgodnie z wezwaniem w tym typie, Jezus oficjalnie działał na te cztery sposoby wobec wodzów i osób prowadzonych przez nich. Eleazar mówiący (w. 21.) wojownikom, że wyjaśnia im rzeczy, które Bóg rozkazał przez Mojżesza, przedstawia fakt, iż w czasie Żęcia nasz Pan jako Najwyższy Kapłan mówił nam, że wyjaśnia antytypicznym żołnierzom kwestie, które otrzymał od Boga jako wyznaczony przez Niego Wykonawca, Rzecznik i Wódz dla antytypicznego Izraela, jako stosowną Bożą wolę odnoszącą się do takich wyżej opisanych oczyszczeń. Wyrażenie „ustawa zakonna” przedstawia myśl o naukach Słowa Bożego (Ps. 1:2; 119:18,97,113,142,163,165). Doświadczenie dowodzi, że Jezus w swej pracy powodowania w nas zadowolenia z dobrej woli Bożej, będącej drugim zarysem Jego (Najwyższego Kapłana) pojednawczej pracy jako Najwyższego Kapłana,