Epifaniczny tom 9 – rozdział 4 – str. 277
Żniwo Wieku Ewangelii w typie i antytypie
wyjaśnił podczas Paruzji stosowne nauki Słowa Bożego. Te nauki zostały Mu dane jako wyznaczonemu przez Boga Wykonawcy, Rzecznikowi i Wodzowi dla antytpicznego Izraela w tym czasie.
(26) Można zauważyć, że w w. 22.,23. podany jest podwójny sposób oczyszczenia. Metale, ze względu na to, że mogły wytrzymać ogień, miały być oczyszczane w inny sposób niż rzeczy, które nie przetrwałyby w ogniu. Pierwsze z nich – złoto, srebro, miedź, żelazo, cyna i ołów – miały zostać oczyszczone poprzez przejście przez ogień i przez pokropienie wodą oczyszczenia, a pozostałe z nich – oczyszczone przez wodę i pokropienie wodą oczyszczenia. Różnica w typicznym procesie oczyszczania tych dwóch rodzajów rzeczy wynikała oczywiście z wskazania istotnej różnicy pomiędzy nimi jako muszącymi przechodzić antytypiczne oczyszczenie. Pismo Święte i doświadczenie pokazują, że jesteśmy oczyszczani z niektórych naszych wad przez samo tylko poddanie się wpływowi słowa Bożego (Ps. 119:9; Jana 15:3; Iz. 4:4; 1 Kor. 5:7; 6:11; Efez. 5:26). Jest to przedstawione przez oczyszczenie wodą i pokropienie wodą oczyszczenia. Pismo Święte i doświadczenie pokazują także, że jesteśmy oczyszczeni z innych naszych wad przez poddanie się wpływowi Słowa i wpływowi opatrzności oraz dyscyplinowaniu przez Pana (Ps. 94:12; 119:67; Oz. 5:15; Rzym. 5:3; 1 Kor. 3:12-15; 2 Kor. 4:17; Żyd. 12:4-14; Jak.1:4,12; 1 Piotra 1:7; 4:14). Ta forma oczyszczania jest przedstawiona w sposobie oczyszczania metali. Różnica między antytypicznym oczyszczaniem wodą a pokropieniem wodą oczyszczenia jest następująca: pierwsze jest oczyszczeniem dokonywanym przez dowolną część Słowa Bożego i nie zawiera antytypu doświadczeń Starożytnych Godnych, a to drugie oczyszczanie dokonuje się przez antytypy doświadczeń Starożytnych Godnych. Gdy oczyszczenie odbywa się przez samo Słowo, to jest ono realizowane przez wierne uchwycenie się stosownych prawd przez nową wolę i posłuszne trzymanie się ich tak mocno,