Epifaniczny tom 9 – rozdział 4 – str. 280
Żniwo Wieku Ewangelii w typie i antytypie
niezadowolenie naszego Pana z pielgrzymów i pielgrzymów pomocniczych ze względu na to, że pociągali niegodnych (w. 14-16), wymaganie naszego Pana, aby w czasie paruzyjnych kontrowersji ci niegodni zostali odcięci od ludu Bożego (w. 17.) i zachowanie tych spośród nich, którzy byli godni (w. 18.), Jego napominanie, by oczyszczali się z wad w związku z ich usprawiedliwieniem i poświęceniem, jakie były postrzegane z pewnych punktów widzenia (w. 19-20), wskazanie przez naszego Pana dwóch sposobów, przez które następuje oczyszczenie oraz powodu różnicy między tymi sposobami (w. 20-23), a także wskazanie przez Pana rzeczy, które potrzebują oczyszczenia w stanie poświęcenia (w. 24.). Każdy doskonale znający Paruzję rozpatrywaną z punktu widzenia operacji wojskowej uznaje, że w wyżej wymienionych szczegółach występuje zupełna zgodność między typem a głównymi wydarzeniami Paruzji z wojskowego punktu widzenia jako antytypu. Fakty dowodzą słuszności proponowanego antytypu. Kiedy zostanie przedstawiony antytyp w. 48-54, to zostanie przedstawionych jeszcze więcej faktów potwierdzających tę myśl. Dlatego możemy z pewnością powiedzieć, że zostały zasugerowane właściwe antytypy tych wersetów.
(29) Jak stwierdziliśmy w paragrafie 2., w. 25-47 podają nam główne wydarzenia Epifanii zobrazowane w podziale łupu, który przedstawia podział ludu Bożego na Małe Stadko i Wielką Kompanię. Teraz przechodzimy do badania w. 25-47. Bóg jest przedstawiony przez swoją aktywność w w. 25. jako źródło prawdy i realizator swego planu, powierzając ich szafarstwo Jezusowi, jako swemu Wykonawcy, Rzecznikowi i Wodzowi antytypicznego Izraela: „Zatem rzekł Pan do Mojżesza, mówiąc”. Boski nakaz dany Mojżeszowi, a przez niego Eleazarowi i najważniejszym spośród ludu, aby policzyli łup (zebrali sumę), ludzi i bydło, przedstawia rozkaz Boży dany Jezusowi jako Boskiemu Wykonawcy, Rzecznikowi i Wodzowi antytypicznego Izraela, a przez Niego antytypicznemu Eleazarowi i wodzom zgromadzenia,