Epifaniczny tom 9 – rozdział 4 – str. 295

Żniwo Wieku Ewangelii w typie i antytypie

(Łuk. 15:22 zob. komentarz; 2 Moj. 35:22, gdzie z wyjątkiem naszyjnika, są wymienione takie same klejnoty jak w w. 50.). Zgodnie z tym rozumiemy, że pierścienie przedstawiają wy­kłady paruzyjnych pielgrzymów i pielgrzymów pomocniczych do Kościoła powszechnego na temat nowego stworzenia, które miały wiele zarysów, co dostarczyło Kościołowi powszechne­mu szerokiego zakresu tematów do omawiania. Kolczyki są ozdobami uszu. Uszy w symbolach biblijnych przedstawiają zrozumienie, szczególnie zrozumienie spraw wiary (Mat. 11:15; 13:15,16; Łuk. 4:21; 9:44). Zgodnie z tym, rozumiemy, że kol­czyki przedstawiają ozdobę pełnego wiary zrozumienia, a więc wiarę. Dlatego dowódcy przynoszący kolczyki jako ofiarę Panu, przedstawiają paruzyjnych pielgrzymów i pielgrzymów po­mocniczych przynoszących przed Kościół powszechny jako służbę Panu swoje wykłady, dotyczące spraw prawdy. Tu zno­wu była dostępna wielka różnorodność tematów, z których zro­bili oni użytek. Ostatnia ozdoba wymieniona w w. 50. to „wi­siorki”. Hebrajskie słowo tu przetłumaczone na wisiorki (zostało tu użyte staroangielskie określenie pendants [wisiorki – przyp. tłum.]) to chumaz, pojemnik perfum. Po zastanowieniu się nad antytypem, myślimy, że tłumaczenie pojemniki perfum oddaje potrzebne znaczenie. W symbolach biblijnych perfumy przed­stawiają to, co jest mile widziane i cenne – łaski (2Moj. 30:35,37; 35:8, 15,28; PnP 3:6; 2Kor. 2:15 – Diaglott; Efez. 5:2). Przyjemny zapach, jaki daje kadzidło, przedstawia łaski, zwłaszcza wyższe pierwszorzędne. Dlatego te pojemniki perfum przedstawiają wykłady o łaskach, wygłoszone do Kościoła powszechnego przez paruzyjnych pielgrzymów i pielgrzymów pomocniczych. O łaskach, jako o przyjemnym zapachu dla Pana i dla wszyst­kich mających Jego ducha, jest wiele materiału, więc tego trzy­mali się antytypiczni dowódcy w wielu wykładach. Niewątpli­wie pielgrzymi i pielgrzymi pomocniczy ofiarowali jako ofiary Panu wykłady o nowej woli, służbie i postępowaniu, o nowym stworzeniu, o sprawach wiary i ich zrozumieniu oraz o łaskach.

poprzednia stronanastępna strona