Epifaniczny tom 9 – rozdział 6 – str. 369

Niektóre krótkie typy opisujące Posłańca Paruzji

w prawdzie od 17 roku życia do osiągnięcia 30 lat. W tej dłu­giej opowieści, między innymi, podał nam wytłumaczenie faktów dotyczących antytypu trzeciego bohaterskiego czynu Jasobama, choć wówczas nikt z nas nie rozumiał, że te wyda­rzenia były antytypem tego właśnie czynu. Podamy te fakty w streszczeniu: kiedy spodziewania braci dotyczące zabra­nia ich z Ziemi w cielesnych ciałach w dniu 16 Nisan 1878 r. nie spełniły się, p. Barbour, który dogmatycznie prorokował o „wniebowstąpieniu” Kościoła najpierw w 1873 r., potem w 1874 r., a jeszcze później w 1878 r., wywnioskował, że je­śli przez symboliczną eksplozję nie odwróci uwagi Kościoła od jego błędnych przepowiedni, straci swój wpływ jako tłu­macz Biblii. Wiosną 1878 r. dostarczył tej odwracającej uwagę eksplozji, porzucając Okup – równoważną cenę – na łamach swego czasopisma Zwiastun Poranka, w którym bracia Russell i Paton byli asystentami redaktora. Tych dwóch asystentów natychmiast opublikowało w tym czasopiśmie swe odpowie­dzi broniące Okupu. Przez około rok Zwiastun Poranka stał się domem wewnętrznie podzielonym. Wiosną 1879 r. nasz Pastor, dostrzegając, że p. Barbour pogrąża się w coraz więk­szej ciemności i nie ma już możliwości odzyskania go, zdecy­dował zerwać swoje stosunki z nim oraz z jego czasopismem i zacząć wydawać The Tower (Strażnica – przyp. tłum.), której pierwszy numer ukazał się w lipcu 1879 r. Bardzo krótko po­tem wygłaszał wykłady (praca pielgrzymska) w Nowej Anglii z wykresami dotyczącymi pewnych zarysów 3Moj. 16., aby udowodnić tę równoważną cenę, jednak bez zrozumienia szczegółów, przede wszystkim różnicy między antytypami cielca, kozła Pańskiego i kozła Azazela. Pan Barbour, słysząc ten wykład naszego Pastora na temat 3Moj. 16. i robiąc aluzję do jego sklepu z galanterią, sarkastycznie powiedział: „Co! Ten sprzedawca koszul wyjaśnia Przybytek! On nie rozumie Przybytku. Ja wam wyjaśnię, co oznacza Przybytek, a szcze­gólnie 3Moj. 16. i że tam nie ma myśli o Okupie”.

poprzednia stronanastępna strona