Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 438

Daniel – typ i antytyp

i pytania wymagające odpowiedzi są antytypem polecenia Nabuchodonozora (w. 18.), żeby w jego obecności poddać egzaminowi kandydatów do służby przy królu. Ich stawienie się przed królem reprezentuje różnych nauczycieli religijnych przedstawiających nominalnemu ludowi Bożemu swoje poglądy na różne zagadnienia religijne. W antytypie odpowiedzi Daniela (w. 19.,20.) zostały udzielone w ogólnych naukach brata Russella, a szczególnie we wspomnianym wyżej traktacie. Uznano je za bardziej wartościowe (nie był znaleziony jako Daniel – w. 19.) niż inne, podane przez chrześcijańskich nauczycieli, wyćwiczonych w naukach Babilonu. Daniel stojący przed królem (w. 19.), a następnie nominowany na urzędnika w Babilonie, przedstawia późniejszy urząd brata Russella jako religijnego nauczyciela wobec nominalnego ludu Bożego, a jego nauki na wszystkie tematy, o które pytał nominalny lud Boży, zostały ocenione wyżej (dziesięciokroć – w pełni, całkowicie – w. 20.) niż te, które pochodziły od uczonych i proroków Babilonu.

      (9) Drugi rozdział Księgi Daniela opisuje sen Nabuchodonozora, w którym widział on posąg człowieka ze złotą głową, srebrnymi barkami i ramionami, mosiężnym brzuchem, żelaznymi udami i nogami oraz stopami i palcami nóg wykonanymi z mieszaniny żelaza i gliny, a także kamień, który zniszczył posąg, a następnie rozrósł się do rozmiarów góry i który napełnił całą Ziemię. W naszym rozważaniu nad typem i antytypem Daniela nie będziemy podkreślać cech Daniela jako proroka, ponieważ jest to wystarczająco jasno opisane w P1, P2 i P3. Naszą uwagę ograniczymy do typicznych zarysów Księgi Daniela, ale nie będziemy ich szczegółowo omawiać, raczej wskażemy na nie przez przytoczenie wersetów, w których występują, prosząc czytelników o sprawdzenie ich w Księdze Daniela. Interpretując opis snu wyjaśnionego przez Daniela, nasz Pastor podał prorocze nauki, które ten sen zawiera. Cała historia opisana w 2. rozdziale Księgi Daniela jest bardzo interesująca. Przedstawia on w typie historię panowania poszczególnych narodów w okresie

poprzednia stronanastępna strona