Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 440

Daniel – typ i antytyp

wyjaśnienia znaczenia historii chrześcijaństwa (w. 2.). Fakt, że nie byli oni zdolni do przedstawienia wcześniejszego poglądu chrześcijan na ten temat jak i do wyjaśnienia jego znaczenia, jest przedstawiony przez brak umiejętności mędrców Nabuchodonozora, by przypomnieć mu jego sen, a tym bardziej go zinterpretować (w. 4-11). Wydanie przez króla dekretu o zabiciu mędrców Babilonu przedstawia determinację myślących członków kościoła nominalnego, by odsunąć – symbolicznie zabić swych nauczycieli – mędrców chrześcijaństwa. Arioch (w. 14.,15.) przedstawia tych, którzy przewodzili ludowi w usuwaniu takich nauczycieli, np. wolnomyślicieli, wyższych krytyków itd. Począwszy od ok. 1785 r. działali oni na rzecz osłabienia powszechnego zaufania do mędrców chrześcijaństwa jako nauczycieli. Niewątpliwie od tego czasu w opinii coraz szerszych kręgów nominalnego ludu Bożego prestiż tych mędrców bardzo osłabł. Arioch szukający Daniela (w. 13.) przedstawia tych wolnomyślicieli, wyższych krytyków itp., którzy usiłowali osłabić autorytet brata Russella jako nauczyciela w chrześcijaństwie. Takt Daniela w postępowaniu z Ariochem (w. 14.,15.) przedstawia brata Russella postępującego taktownie wobec wolnomyślicieli itd. Arioch opisujący wydarzenia Danielowi (w. 15.) przedstawia relacjonowanie bratu Russellowi sytuacji antytypicznych mędrców przez wolnomyślicieli itp.

      (11) Przyjście Daniela do króla i uzyskanie czasu do namysłu na udzielenie odpowiedzi (w. 16.), przedstawia pozycję brata Russella jako nauczyciela religii wobec nominalnego ludu Bożego, obiecującego znaleźć wyjaśnienie rozważanej kwestii, jeśli to będzie możliwe, w odpowiednim czasie. Przedstawienie przez Daniela tematu trzem przyjaciołom i prośba o ich modlitwy (w. 17.,18.) pokazuje zwyczaj brata Russella proszenia o sugestie ze strony braci, gdy znajdował się w trudnościach i o ich modlitwy o Boskie oświecenie, kiedy na przykład nie miał pewności co do znaczenia trzech znaków (Strażnica 1907, s. 276, ostatni par. [R4057 – przyp. tłum.]). Członkowie rodziny Betel pamiętają, że takie zdarzenia miały miejsce. Tak było i tym razem. Ujawnienie przez Boga Danielowi snu króla i wyjaśnienie

poprzednia stronanastępna strona